Martin en Tamara in Noord-Italië - Dag 21: Comomeer... of zo

9 oktober 2022 - Belgirate, Italië

Voor vandaag hebben we een lekker zonnig dagje aan het Comomeer gepland, dus je snapt natuurlijk dat het pijpenstelen regent als we 's morgens naar buiten kijken... hebben wij weer! Nou ja, we hebben twee prachtige stranddagen gehad, dus we mogen niet klagen. Toch betekent het wel dat we de plannen voor vandaag een beetje moeten omgooien.

091022 01

Voordat het echter zover is, gaan we eerst maar eens ontbijten. Dat kan in de bistro direct naast onze hotelkamer, want die bistro, het normale restaurant en het Michelinrestaurant zijn allemaal van dezelfde eigenaar als de kamers... wel zo makkelijk!

In een soort grote kelder worden we naar onze tafels geleid en alles wat we gisteren hebben aangegeven, wordt voor ons op tafel gezet, en ook niet in bescheiden hoeveelheden! We zullen hier in ieder geval niet verhongeren, en we laten het ons goed smaken.

091022 02

Als we teruglopen naar de kamer, regent het nog harder dan voorheen. Lekker slim ook dat we de dichte schoenen en mijn vest in de auto hadden laten liggen, en die staat een kleine 300 meter verderop geparkeerd. Eerst dus maar uitchecken, en van de lieve receptioniste mogen we een paraplu meenemen naar de auto. Ze hoeft hem niet eens terug te hebben, dat is nog eens aardig!

091022 03

Zo komen we dus toch nog een soort van droog bij de auto aan, maar lekker langs het meer slenteren, zit er vandaag niet in. Wat nu? Google weet wel raad, want Tamara ziet dat er in Lecco een overdekt winkelcentrum zit. Dan gaan we daar de ochtend maar doorbrengen, blijven we in ieder geval Lecco droog!

091022 04

Zodra we geparkeerd hebben, doen we de kofferbak open en gaan we een soortement droog staan om onze sandalen in te wisselen voor schoenen met sokken. Het is een beetje een geklooi om dat met voldoende gebalanceer voor elkaar te krijgen, maar het lukt! Mooi! Op dat winkelcentrum in!

Lang verhaal kort: dat winkelcentrum is niet zo gek groot (al heeft het wel een hele grote supermarkt) en binnen een kwartier hebben we alles al wel gezien. En nu?

091022 05

We besluiten maar gewoon naar ons volgende hotel te rijden, dan zien we daar wel verder. Dat hotel ligt aan het Lago Maggiore, waar we de dag van morgen gepland hebben voordat we doorrijden naar Zwitserland. Ook hebben we van 16:00 tot 18:00 de sauna gereserveerd in het hotel, niet wetende dat dat met die regen natuurlijk extra lekker zou zijn.

We doen ongeveer anderhalf uur over de rit en je merkt duidelijk dat die Italiaanse wegen niet echt gebouwd zijn op grote hoeveelheden regen. Er blijven grote plassen water liggen en waar de wegen verhoogd zijn, zie je soms zelfs kleine watervalletjes langs de zijkanten. Toch rijden we natuurlijk dapper door!

091022 06

Rond een uurtje of 12 komen we dus bij ons hotel aan. De vriendelijke receptioniste begrijpt dat onze dag anders is gelopen dan gepland, belt even met de schoonmaakster en boekt ons zonder problemen om naar een kamer die al opgeruimd is. Dat is nog eens service! Ook vertelt ze ons dat we in het hotel kunnen lunchen en dineren. Helemaal top! Blij dat we al terecht kunnen, settelen we ons op onze kamer en we brengen de tijd tot aan de lunch door met een spelletje!

091022 07091022 08091022 09091022 10

Ah ja, we hadden een kamer met een balkon met uitzicht op het Lago Maggiore geboekt, maar vandaag zullen we daar dus niet veel aan hebben ;-)

Als we rond 12:45 gaan lunchen, lijkt het al iets minder hard te regenen, want we kunnen in ieder geval de overkant van het meer zien vanaf ons tafeltje. Echt lekker zal het buiten nog niet zijn, maar we hebben wel een mooi uitzicht terwijl we onze pasta's met scampi en pistachesaus oppeuzelen. Of we ook nog een toetje willen. Welja, doe maar. We moeten toch de tijd een beetje doden, nietwaar?

091022 11091022 12091022 13091022 14

Op de kamer gaan we opgewekt verder met spelletjes spelen en om 16:00 gaan we zoals afgesproken naar beneden in de badjassen die ze al voor ons op de kamer hadden klaargelegd.

Het wellnessgedeelte bestaat uit een sauna met een emmertje water voor op de kolen (zonder geurtje, klein minpuntje), een stoombad, 2 whirpools, een tepidarium, een koude doucheruimte en een warme doucheruimte. Best prima dus, voor bij een hotel.

Als we eenmaal een kwartiertje in de warme sauna zitten, komt er een Duits stel aan dat eerst heel verbaasd kijkt, dan weer terugloopt en een paar minuten later toch maar weer de wellness betreedt. Misschien dachten ze dat ze hem privé hadden afgehuurd... Vervolgens doen ze hun badjas uit, staan in hun zwemkleding, zien ons naakt zitten en doen dan hun zwemkleding uit. Ze zeggen verder niet zoveel en lijken een beetje in de war te zijn.

Een kwartiertje later komt er een Italiaans stel binnen en die houden gewoon hun badkleding aan. Wij weten inmiddels dat Italianen nou eenmaal niet gewend zijn naakt naar de sauna te gaan, maar de Duitsers zijn nu nog meer in de war dan eerst.

Uiteindelijk wisselen we om de beurt wat af tussen de verschillende dingen die er te doen zijn, waarbij deze koppels vooral hun best lijken te doen ons en elkaar een beetje te ontlopen. Het zijn dus niet van die gezelligerds als we eerder in dat andere hotel hadden, maar prima. Wij vermaken ons in ieder geval heel goed met de wellness en met het gadeslaan van die andere mensen.

Als we eenmaal weer terug op de kamer zijn, duurt het nog zo'n anderhalf uur tot we kunnen dineren. We blijven nog maar even op de kamer chillen (en maken nog wat foto’s als het even droog is) en om 19:30 lopen we naar beneden voor het diner. We hebben inmiddels best trek gekregen!

091022 15091022 16

Vanmiddag hadden we op de kaart al een viergangendiner gezien, dus de keus is vanavond snel gemaakt. Dat menu zag er namelijk erg goed uit, zeker met een flesje primitivo erbij!

We beginnen met een heerlijke carpaccio, gevolgd door ravioli met pompoenvulling. Vervolgens eendenborst met een compote van sinaasappel en ananas, en tot slot een chocolade lavacake. Waarom ze toch altijd denken dat daar aardbeienjam bij moet snap ik ook niet, maar hij smaakte erg goed en was erg machtig.

091022 17091022 18091022 19091022 20091022 21

Je snapt dat iedere stap naar boven (we slapen op de tweede verdieping) een klein beetje pijn deed ;-)

De gangen werden trouwens ook best snel na elkaar geserveerd, want de klok tikt net 21:00 aan als we weer terug op de kamer komen. Het uitzicht is nu overigens wel prachtig. In het donker kunnen we naar de lichtjes aan de andere kant van het Lago Maggiore kijken.

091022 22

Als het morgen een beetje mooi weer is, gaan we de omgeving rond het meer verkennen voordat we doorrijden naar Zwitserland. Als het minder mooi weer is... Tja, dan verzinnen we wel weer een alternatief. Welterusten!

1. Trudy Buitendijk:
    9 oktober 2022
    Haha..geweldig hoe je dat beschrijft in die sauna..😂😂
    Wat jammer hé van het weer...terwijl het hier prima was...had het jullie gegund hoor.
    Hopelijk morgen beter..trust..ik nog 1 nachtje werken.😘😘
  2. Martin en Tamara:
    10 oktober 2022
    Tot nu toe is het vandaag nog droog, dus misschien hebben we mazzel! 😁 Slaap lekker dan voor nu/straks!
  3. Carla:
    9 oktober 2022
    🤣🤣 dat had ik mee willen maken in de sauna.
    Jammer van de regen maarrr je kan niet altijd mazzel hebben hoor.
    Natuurlijk ziet het eten er weer top uit.
    Welterusten 😴 ❤️😘
  4. Martin en Tamara:
    10 oktober 2022
    Ja, vandaag is het tot nu toe nog droog, dus nog even fingers crossed! 🤞😁
  5. Judith:
    9 oktober 2022
    He getsie wat een 💩 weer. 😬😬😬😬 balen man dat je net niet kan doen wat je graag wilde doen. En met regen is alles net ff anders. Gelukkig konden jullie wel terecht bij t andere hotel.
    🤣🤣 t blijven Duitsers he. Eigenlijk zouden ze gewoon een kleding voorschrift moeten zetten bij de sauna dan weet iedereen waar je aan toe bent toch.
    Hopelijk hebben jullie morgen iig droog weer en kun je het lago maggiore verkennen. Welterusten 😴
  6. Martin en Tamara:
    Haha nou inderdaad. Zolang ze dan maar niet de Italiaanse gebruiken aanhouden 😜
  7. Liesbeth:
    10 oktober 2022
    Nou, het eten ziet telkens behoorlijk lekker uit, wijntje erbij en het is weer prima zo te zien.
    Jammer van de regen.
    Maar ach, een spelletje spelen is ook geen ramp.
    Lachen, jullie sauna avontuur.
    Ik zie het helemaal voor me, die reacties.😂😂😂
  8. Martin en Tamara:
    Haha echt hè? Je had erbij moeten zijn 😂