Martin en Tamara op Kos - Dag 3: Met de piratenboot langs 3 eilanden

6 juni 2023 - Kardamena, Griekenland

Goodmorrrrrrning pirates!

Vandaag gaan we al voor dag en dauw op (nou ja, om zeven uur 's morgens) om uit te varen met de piratenboot! Gisteravond hadden we de tas al klaargezet, dus we kunnen ons mooi snel aankleden, zetten de tas in de auto en lopen door richting het restaurant, want op een lege maag kan je natuurlijk niet varen!

060623 01 060623 02

Vervolgens rijden we weer richting de haven van Kos, waar we ruim op tijd aankomen om te enteren... Eh, aan boord te gaan ;-) Nou ja, weliswaar ruim op tijd, maar toch zijn we nog lang niet de eersten.

060623 03

Het hele bovendek zit al goed vol met andere enthousiaste piraten, maar wij weten nog van gisteren dat er helemaal bovenop bij het roer ook nog wat zitplekjes zijn. We lopen dus de trappen op en ja hoor, die bank is nog helemaal vrij! Mooi zo! Het beste uitzicht van de boot en een prima bankje!

060623 04

We zwaaien wat naar de mensen op de boten om ons heen en rond 10.00 weergalmt de scheepshoorn in de baai van Kos. Barco de Piratas vaart uit! De deejay gooit de muziek aan en in ongeveer vijf kwartier varen we naar het eerste eiland: Pserinos!

060623 05 060623 06 060623 07

Onderweg daarnaartoe varen we langs Kos en dan zie je pas goed hoe uitgestrekt het eiland eigenlijk is.

Op diverse eilanden staat ook gewoon de Griekse vlag geschilderd. Het kan maar duidelijk zijn van wie het eiland is, natuurlijk ;-)

060623 08

Als we om 11.15 aanmeren, hebben we een uurtje om het eiland te verkennen. Eigenlijk stelt het eiland ook helemaal niets voor. Het is ongeveer volledig onbewoond, op een klein baaitje na waar al die boten aanmeren en de passagiers een paar winkeltjes kunnen zien en even lekker de zee in kunnen. Dapper als we zijn, doen wij natuurlijk mee!

060623 09 060623 10 060623 11 060623 12

Wat een leven hebben die mensen hier, trouwens. Op dit eiland wonen een kleine 60 mensen en ze werken dus alleen op de tijden dat die schepen daar liggen, wat ongeveer van 11.00 tot 13.00 is.

Wanneer we weer aan boord gaan, krijgen we onze lunch, bestaande uit een barbecuespies met koolsla, tzatziki en pita. Vervolgens zetten we koers richting eiland nummer 2: Kalymnos!

060623 13 060623 14 060623 15 060623 16

Kalymnos wordt ook wel het sponseiland genoemd, en daar willen we natuurlijk meer van weten! We krijgen dan ook uitgebreid uitleg over hoe de sponzen hier uit zee worden gehaald en behandeld en hoe ze een genezende werking kunnen hebben (de echte sponzen dan, niet wat wij in de winkel kopen).

060623 17

Na deze uitleg rijden we met het treintje een kleine 20 minuutjes het havengebied rond en dan is het alweer tijd om aan boord te gaan richting stop nummer 3!

060623 18 060623 19 060623 20 060623 21

Op weg naar de derde stop komen we nog een aantal speelse dolfijnen tegen die met ons meezwemmen. Prachtig om ze af en toe op te zien springen! De naam van het derde eiland is me trouwens even ontschoten, maar het is een onbewoond eilandje waar deze maatschappij een eigen steiger heeft.

060623 22

De muziek gaat harder, de cocktails vloeien rijkelijker en wanneer we aangemeerd zijn, wordt er een grote opblaasbare glijbaan uitgegooid en mogen we vanaf de boot de zee in springen (of via de glijbaan). Hoewel het best hoog is, besluiten we toch allebei te doen! Voor alles moet immers een eerste keer zijn, en tientallen mensen gaan ons voor en die overleven het ook allemaal, dus het zal wel goedkomen. Op hoop van zegen!

060623 23 060623 23 060623 24 060623 25

Uiteindelijk krijgen we er geen spijt van, want het is zeker een toffe ervaring! Het duurt korter dan je van tevoren denkt, en de zee is zo veel beter te doen dan wanneer je er stapje voor stapje vanaf het strand in loopt.

Rond 16.15 is het helaas alweer tijd om terug naar Kos te varen. Uiteraard klinkt de muziek weer lekker luid en het Happy Hour (cocktails voor vijf euro) gaat nog door totdat we weer op Kos zijn!

060623 26 060623 27

Al met al was dit een zeer geslaagde dag weg met Barco de Piratas! Pro-tip: Als je ook ooit wil gaan, boek dan niet via Tripadvisor, maar rechtstreeks op de haven, want dat scheelt 8 euro per persoon. Doe er je voordeel mee!

Op de terugweg naar ons hotel, rijden we nog even langs een meer waar je hier geregeld flamingo's schijnt te kunnen zien, maar vandaag zijn ze weer terug in hun ei gekropen, dus zonder mooie flamingokiekjes komen we terug aan in het hotel, waar we even afdouchen en ons omkleden voor het avondeten.

060623 28 060623 29 060623 30

Vandaag is het extra feestelijk, want er is een deejay, er wordt gratis Ouzo uitgedeeld en ook de wijn wordt gratis bijgeschonken. Het feestje gaat dus gewoon nog even door! Voor ons echter niet tot al te laat, want morgen moeten we opnieuw op tijd op voor onze trip naar Bodrum. Tot dan weer! Yamas!

1. Marian Webbink:
    6 juni 2023
    Lekker de echte toerist uithangen🤭😚
  2. Martin en Tamara:
    Haha precies 😜
  3. BenAnt:
    6 juni 2023
    Hoihoi , dat was een geweldige dag zo te lezen en te zien op de foto's . Dank , dank en nog heel veel plezier samen. 💋💋👊👍🙋‍♀️🙋‍♂️
  4. Martin en Tamara:
    6 juni 2023
    Ja absoluut, een heerlijk dagje gehad zo! 👄🥳
  5. Erna:
    6 juni 2023
    Wat een super leuke dagtrip hebben jullie gemaakt.
  6. Martin en Tamara:
    Ja, zeker een aanrader!!! 😁🥳
  7. Trudy Buitendijk:
    6 juni 2023
    Wat een leuke vakantiedag zeg..😎
  8. Martin en Tamara:
    6 juni 2023
    Ja, was echt een heerlijk dagje zo! 😁😘
  9. Carla:
    Pfff vervelend hoor 🙈🤣🤣
  10. Martin en Tamara:
    Haha ja, nare dag zo 🤪😁
  11. Judith:
    7 juni 2023
    Wat een heerlijke dag hebben jullie gehad. Echt leuk zo’n boot tripje. En zo te zien ook superlekker weer.
  12. Martin en Tamara:
    Ja heerlijk! Een graadje of 30, dus dan is het heerlijk op zo'n boot 😁
  13. Liesbeth:
    7 juni 2023
    Wat een leuke boottrip hebben jullie "piraten" gemaakt. En toch ook best interessante informatie over de sponsen en zo. Was weer zo te lezen een toeristisch en gezellig evenement.
    Veel plezier vandaag in Bodrum en bij Olinda.
  14. René Kremer:
    7 juni 2023
    Heerlijk genieten dus Maar eh Martin…. Dat werken van 11;00 tot 13:00 uur moet jou toch bekend voorkomen ( in jouw geval 23 tot 1 uur) 😜😂😂
  15. Martin en Tamara:
    7 juni 2023
    Haha ja, ik voelde me hier meteen thuis! 😜