Martin en Tamara in Noord-Italië - Dag 16: Pisa en La Spezia

4 oktober 2022 - La Spezia, Italië

Vandaag worden we rond 08:00 wakker. Het is duidelijk frisser dan gisteren, dus we twijfelen nog even over wat we moeten aantrekken, maar volgens Google wordt het vandaag 25 graden en een zonnetje, dus we gaan toch maar voor zomerse kleding, al is dat nu nog wel met een vest eroverheen.

We pakken de spullen weer in, laden de auto vol, checken uit en maken nog even gebruik van het ontbijt voordat we op weg gaan naar Pisa om die scheve toren eens in het echt te gaan bekijken!

041022 01

Tijdens het ontbijt hadden we online de kaartjes vast aangeschaft (want al doende leert men ;-) ), dus als we rond 11:15 aankomen, kunnen we zo doorlopen naar de kathedraal. De toren zelf mogen we pas om 12:30 betreden, maar de kathedraal ernaast mag bezocht worden wanneer we willen. Natuurlijk maken we wel eerst nog even wat foto's van de scheve toren zelf.

041022 02041022 03041022 04041022 05

De kathedraal lijkt in zekere zin op de kathedraal die we gisteren hebben bezocht, alleen is deze een stuk minder groot. Toch kom je ook hier binnen in een grote ruimte die vooral met kunst is aangekleed.

041022 06041022 07041022 08

Toch mooi hoor, hoe de dit allemaal gemaakt hebben!

We doen even een drankje en als het bijna tijd is om ons bij de toren te melden, lopen we die kant op. Natuurlijk maken we nog even een paar foto's die niemand anders heeft!

041022 09041022 10

Eenmaal in de toren, blijkt dat deze vanbinnen helemaal hol is! Wel kun je over een stenen wenteltrap naar de top lopen, wat we natuurlijk ook even doen voor een mooi uitzicht!

041022 11041022 12041022 13041022 14041022 15041022 16041022 17

Voordat we doorrijden naar ons hotel in La Spezia, lunchen we hier nog even bij een plaatselijk restaurantje. Voor Tamara bestaat de lunch uit een pizza met ham, en voor mezelf uit een steak tartaar en een heerlijke pasta met wilde zwijnenvlees!

041022 18041022 19041022 20

Als we al dit heerlijks opgesmikkeld hebben, begint de doorreis naar La Spezia, die een ruim uurtje duurt. Ondertussen gooien we de tank nog even vol voor 1,57 per liter, want dat kan hier nog gewoon.

041022 21041022 22041022 23

Ons hotelletje, of eigenlijk een bed & breakfast, ligt een beetje afgelegen, maar heeft een prachtig uitzicht op La Spezia. Hier zullen we maar liefst 3 nachten verblijven. De vriendelijke eigenaars, een ouder echtpaar, leggen ons graag uit hoe we het beste in "het centrum" komen en waar we het best kunnen parkeren voor vanavond en voor morgen, als we de trein moeten hebben om Cinque Terre te bezoeken. We bedanken ze vriendelijk, installeren ons op de kamer en zittrn een halfuurtje later alweer in de auto om La Spezia te verkennen!

We parkeren zoals aangewezen bij de haven en lopen de brug over richting het centrum. Het blijkt een gezellig centrumpje te zijn dat eigenlijk groter is dan we verwacht hadden. We slenteren wat over de winkelstraat en kijken een beetje rond voordat we op een terrasje neerstrijken voor de aperitivotijd! Net echte Italianen, hè?

041022 24041022 25041022 26041022 27041022 28

En als het bodempje is gelegd, lopen we ook meteen maar door naar een sushirestaurantje waar we net langskwamen en wat er wel leuk uitzag. "Sushi? Maar jullie zijn toch in Italië?" Ja, maar sushi kan altijd.

041022 29041022 30

Een goed uur later keren we verzadigd en wel weer terug naar de auto. Het is inmiddels donker, met hulp van Google Maps weten we hier in de bergen feilloos het weggetje naar onze B&B weer te vinden.

041022 31

Morgen is onze eerste dag van twee dagen Cinque Terre, een verzamelnaam voor vijf gezellige en mooie dorpjes die hier op de berg liggen en waartussen je langs de bergrand kunt wandelen, en dat is wat we gaan doen! Tot morgen!

1. Carla:
    4 oktober 2022
    😍😍❤️😘
  2. Martin en Tamara:
    😃😘
  3. Judith:
    4 oktober 2022
    Slim om alvast de kaartjes te bestellen. Grappig dat die toren van Pisa dus van binnen hol is. Wist ik ook niet. Volgens mij is er een tijd geweest dat je helemaal niet naar binnen mocht, omdat ie te snel scheef zakte. 🤣 leuk die foto’s dat jullie m tegen houden die idd niemand 😂😂😂😂😂😂.
    En smaakte je pasta net zo lekker als die zelfgemaakte? Het zag er wel lekker uit hoor. 😋 Veel plezier morgen bij Cinque Terre
    Ciao
  4. Martin en Tamara:
    5 oktober 2022
    Haha ja sinds hij wordt tegengehouden mag je er weer in lopen 😜😄 En de pasta was lekker, maar haalde het zeker niet bij de pasta van de workshop 🙈😁
  5. Trudy Buitendijk:
    5 oktober 2022
    Dat was weer een leuke dag,en inderdaad UNIEKE foto.s van de scheve toren,die horen erbij😊
    Zo.n beetje alweer op de terugweg zeker?
    Wel een bijzondere vakantie zo,jullie benutten nog volop deze auto,straks thuis lekker de nieuwe ophalen.🤩
    Voor vandaag weer veel plezier gewenst.😘😘
  6. Martin en Tamara:
    5 oktober 2022
    Ja hè, nog even deze opgebruiken en dan door naar de volgende 😜 We hebben nog een klein weekje, dus al wel een soort van op de terugweg, maar zo voelt het nog niet hoor 😁