Martin en Tamara in Noord-Italië - Dag 15: Florence

3 oktober 2022 - Florence, Italië

Vandaag worden we weer 'ouderwets' van het wekkertje wakker. We hebben allebei prima geslapen in onze tent, al heeft mijn rug duidelijk wel zijn mening over het matras.

Nadat we ons aangekleed hebben, lopen we richting het campingrestaurant. We doen de gele ziekenhuisbandjes om die we gekregen hebben, want dan weten de verzorgers hier dat we het ontbijt inclusief hebben.

Dat ontbijt is op zich netjes, maar niet heel bijzonder. Er ligt wel wat kaas en kipfilet, maar geen 'normale' broodjes. We houden het dus maar bij geroosterde broodjes en croissantjes met jam.

031022 01

Wanneer het ontbijt op is, lopen we richting de bushalte, want de meneer van de receptie zei dat je beter met de bus naar het centrum kon dan met de auto, en hij zal het wel weten.

Hoe het echter met die bustickets werkt, daar komen we niet uit. Op het bordje staat dat je een app moet downloaden, dus dat doen we. Op die app moet je vervolgens een plaatsnaam invoeren en Florence (of Firenze) staat er niet tussen. Dan maar op goed geluk Toscane aangeklikt, maar daar krijgen we weer een menu dat alleen in het Italiaans is en waar we niet uitkomen... Dan staat er dat je ook in de bus wel een kaartje kunt kopen, maar dat het dan duurder is. Prima, dan doen we dat! Als de bus echter arriveert, zegt de chauffeur (die niet bepaald het zonnestraaltje van de regio is) dat hij geen kaartjes heeft. Prima, dan gaan we maar zonder kaartje zitten en rijden we wel gratis mee. Ik ben nu wel klaar met dat gezeik voor een simpel buskaartje, en Tamara duidelijk ook ;-)

031022 02

Ergens in het centrum stappen we op goed geluk uit en we lopen wat rond om de geur van Florence op te snuiven. We hebben zo'n tweeënhalf uur de tijd, want om 12:30 hebben we een afspraak hier 'in de buurt'. Zoals sommigen van jullie misschien weten, ben ik al 8 jaar Community Manager voor InnoGames, waar ik verantwoordelijk ben voor de Betamarkt van een online game. Omdat dat zo'n internationale markt is, heb ik ook een internationaal team, en een van mijn geweldige moderators komt uit Florence. Het leek ons dus wel leuk om even te meeten nu we toch in de buurt zijn, en die afspraak is dus om 12:30.

Zo, dat is ook weer uitgelegd. Terug naar de stad! We pakken even een terrasje en drinken een kopje latte macchiato om ondertussen te kunnen uitzoeken wat we graag willen zien. Hier in de buurt blijkt een plein te zijn met een kathedraal, een toren, een dom... Dat lijkt ons wel leuk! We rekenen af en lopen dus een paar minuutjes die kant op. Ondertussen komen we nog langs een zaak waar het hart van iedere barbecueliefhebber iets harder van zou gaan kloppen.

031022 03031022 04031022 05

De gebouwen op dat plein blijken er schitterend uit te zien en door de marmeren tekeningen lijkt het haast net of ze in een soort doeken gehuld zijn.

031022 06031022 07031022 08

Al snel zien we een QR-codes waarmee we tickets kunnen aanschaffen om alles ook vanbinnen te bekijken, maar wanneer we dat proberen te doen, blijkt alles voor vandaag al helemaal uitverkocht te zijn! Dat is jammer! Goede tip dus als je naar Florence gaat: koop die pas van tevoren.

Dan maar door naar de basiliek die hier op een kleine tien minuutjes lopen vandaan ligt. Daar kunnen we gelukkig nog wel naar binnen. We komen uit in een grote zaal met diverse kunstwerken en prachtige glas-in-loodramen. Vervolgens lopen we verder en blijkt er zelfs een hele binnentuin te zijn, met nog een aantal zalen daaromheen. Vanbuiten heb je niet door dat het allemaal zo groot is!

031022 09031022 10031022 11

031022 12031022 13031022 14

Als we zijn uitgekeken, is het tijd om naar het koffietentje te lopen waar we afgesproken hebben met Silvia. We zijn iets aan de vroege kant, dus we nemen vast een ijsthee en terwijl we wachten, kan ik op mijn mobiel mooi vast nog wat aan het verslag schrijven.

Rond 12:30 komt Silvia zoals afgesproken aan, en onder het genot van een ijstheetje kletsen we het komende uur ronduit. Vervolgens neemt ze ons mee naar een plaatselijk tabakswinkeltje achteraf, waar je blijkbaar buskaartjes kunt kopen. Zo, dat probleem is ook weer opgelost voor de terugweg! We nemen afscheid en lopen vervolgens nog een stukje het centrum in, waar we ons nog een klein uurtje vermaken voordat we ons melden voor de workshop pasta maken!

031022 15031022 16031022 17031022 18

Die workshop blijkt een van de beste dingen te worden die we tot nu toe gedaan hebben. We zijn met een groep van 10 mensen (8 Amerikanen en wij), en onder het genot van een paar goede flessen wijn maken we in drie uur tijd verschillende soorten pasta’s. We kletsen veel met elkaar en hebben de grootste lol, en als de pasta uiteindelijk gekookt (en gebakken) wordt, smaakt het lekkerder dan we het ooit hebben gehad. Dit is zelfs beter dan in de Italiaanse restaurants tot nu toe!

031022 19031022 20031022 21031022 22031022 23

031022 24031022 25031022 26031022 27031022 28031022 29

Het wordt zelfs zo gezellig met deze groep mensen dat we het feestje voortzetten in Florence, want na ons is er nog een andere groep aan de beurt voor een pastaworkshop, dus verder dan de 12 flessen wijn die we met zijn tienen op hebben, komen we nu even niet.

De volgende zes flessen worden dus bij een plaatselijk barretje opgemaakt, en we hebben ontzettend gezellige gesprekken en een hoop lol. Om iets voor tienen is het voor ons tijd om een bus terug te zoeken. We voegen elkaar nog even toe op de socials, nemen afscheid en beloven elkaar op te zoeken als we ooit in de buurt zijn. Misschien gebeurt dat ooit, misschien ook niet, maar dat maakt niet uit. We hebben het ontzettend gezellig gehad!

031022 30

Uiteindelijk weten we een bushalte te vinden, en we hebben dit kaar zowaar kaartjes weten te bemachtigen! De buschauffeur is net zo gezellig als zijn collega van vanmorgen, dus we hopen maar dat we in de goede bus zitten, maar uiteindelijk zien we de halte voorbijkomen waar wij uit moeten, dus alles heeft goed uitgepakt! Ietwat moe en vol wijn strompelen we terug naar onze tent, waar we het verslag nog even afmaken en dan lekker gaan slapen.

Morgen rijden we naar Pisa en vervolgens door naar Cinque Terra, waar we de twee dagen daarop doorbrengen. Voor nu wensen we jullie welterusten en een wijne feek!

1. Carla:
    3 oktober 2022
    Zo ik heb weer ff lekker zitten gieren 😆
    Toch fijn zo’n buschauffeur en dan toch gratis reizen.
    Geduld is niet je sterkste kant en die foto van Tamara spreekt boekdelen 🤣🤣
    Leuk dat jullie pasta’s gemaakt hebben dat wordt dus proeven als jullie weer thuis zijn 😋😋
    Voor jullie ook welterusten en fijn weekend. Dikke knuffel van ons ❤️😘
  2. Martin en Tamara:
    4 oktober 2022
    Haha echt we, wat een systeem... En dan van die chagrijnige chauffeurs ook nog. Maar we zijn goed teruggekomen, haha!
  3. Judith:
    4 oktober 2022
    😂😂😂 wat een zonnestraaltjes zijn t toch die Italianen. Maar ik moet zeggen Florence is wel mooi om te zien hoor die gebouwen. Wat een leuke workshop hebben jullie gedaan. Mocht je t daarna ook allemaal opeten? Zal wel anders was je toch wel rollend naar buiten gegaan van al die wijn 🤣🤣🤣🤣, maar wel supergezellig en leuk dat je dan ook een leuke groep hebt. Ik proef wel een keer zo’n pasta gerecht van je als we nachtdienst hebben hè 😉🤣
    Veel plezier morgen in Pisa bij de scheve toren. Doeiiiiiiii 👋🏻👋🏻
  4. Martin en Tamara:
    4 oktober 2022
    Haha ja die workshop was echt super! En inderdaad daarna lekker opeten allemaal, en het was echt de lekkerste pasta die ik ooit geproefd heb! Het is jammer dat we al weer uit Florence weg zijn, anders hadden we hem vanavond weer gedaan! :P