Martin en Tamara in Noord-Italië - Dag 14: Bologna

2 oktober 2022 - Firenze, Italië

Bologna, de stad van de echte bolognesesaus... Dat moeten we natuurlijk even gaan proberen!

Vandaag worden we zelfs helemaal uit onszelf al rond kwart voor acht wakker, het moet niet gekker worden! We kleden ons aan, pakken de spulletjes weer in en genieten in ons hotel voor een heerlijk ontbijtbuffet, zelfs met scrambled eggs. Zo'n hotel vlak bij een vliegveld heeft zijn voordelen ;-)

Gisteren hadden we al gezien dat een groot deel van de binnenstad van Bologna zo goed als autovrij is, dus we rijden naar de parkeergarage die we hadden uitgezocht en lopen vanaf daar na wat zoekwerk in een kleine 20 minuten naar de binnenstad. Tja... en nu? Op internet konden we niet heel veel bijzonders vinden, behalve lokale proeverijen. Wat we wel vinden, is een hop on/hop off-bus, dus laten we daar maar naartoe lopen, dan zullen we in ieder geval alle bijzonderheden van de stad zien.

021022 01021022 02021022 03

Vanaf het piazza nettuno (het plein van Neptunus) blijkt er eentje te vertrekken, dus daar lopen we naartoe. Ondertussen komen we nog langs een club veteranen die hier blijkbaar een of andere bijeenkomst hebben in de stad. Altijd leuk om mee te pakken!

Eenmaal in de bus, blijkt dat onze internetresearch bevestigd wordt: Bologna stelt eigenlijk niet zo heel veel voor. We rijden ongeveer een uurtje rond voordat we weer op ons beginpunt zijn, maar ook het audiocommentaar komt niet heel veel verder dan wat algemene feitjes en de namen van een paar architecten.

021022 04021022 05021022 06021022 07

Op het piazza nettuno stappen we dus weer uit en aangezien het wel een gezellig pleintje is en het zonnetje lekker brandt, vinden we het wel tijd voor een terrasje, maar niet voordat we een hele slechte Mickey Mouse op de foto hebben gezet die balonnen staat te vouwen en tussendoor even rustig haar kop omhoog zet om wat zweet af te deppen en een sigaretje te roken. Ome Walt zou zich omdraaien in zijn graf...

021022 08021022 09

Goed, lekker een drankje dus op het terras! We worden nog even vermaakt door een veteranenorkest dat langskomt, en rond 12.30 lopen we weer verder, op zoek naar een restaurantje voor de lunch.

021022 10021022 11021022 12

Dat restaurantje vinden we al snel, dus het is tijd om die échte spaghetti bolognese eens te gaan proeven! Het terrasje hier zit ook vol met Italianen, dus het zal wel goed zijn.

021022 13021022 14021022 15

Dat blijkt ook het geval, en na het delen van een heerlijke spaghetti bolognese en een spaghetti carbonara, lopen we langzaam terug naar onze auto. Het is 26 graden en het zonnetje schijnt, en aangezien we Bologna allebei niet zo bijzonder vinden, rijden we lekker door naar de camping voor de komende 2 nachten om vanmiddag heerlijk aan het zwembad te gaan liggen. Althans, dat dachten we, want als we eindelijk uit de vele tunnels rijden die hier door de bergen richting Florence lopen, is het behoorlijk bewolkt en begint het zelfs lichtjes te regenen. Jammer, joh!

Als we op de camping aankomen, is het helaas nog niet echt opgeklaard. Het regent niet meer, maar de zon is ook nergens meer te bekennen, net als de ligbedjes die normaal naast het zwembad staan.

Dan maar door naar onze eigen 'safaritent', die bestaat uit niet veel meer dan een bed met daarachter een badkamertje met douche en toilet. Het stelt niet veel voor, maar voor de komende twee nachtjes is het prima en weleens leuk voor de afwisseling.

021022 16021022 17021022 18

De rest van de middag relaxen we heerlijk wat bij onze 'tent'. We lopen nog even de camping over, halen wat kleine hapjes in het winkeltje en kijken even bij de rivier de Arno, die hier direct achter ligt.

021022 19021022 20021022 21

Rond 19:00 lopen we richting het restaurant van de camping. Nou ja, restaurant... Meer een grote vreetschuur, maar op zich wel met een gemoedelijke sfeer, vriendelijke bediening en een goede kaart. We hebben allebei niet zo heel veel honger, dus we houden het alleen bij een hoofdgerecht: een hamburger voor Tamara en pork ribs voor mezelf.

021022 22021022 23

Iemand, ik zal niet zeggen wie, was duidelijk te laat met een foto maken ;-)

Een klein uurtje later lopen we al weer terug naar onze tent, waar we liggend met de laptop op schoot het verslag af maken en dan lekker op tijd gaan slapen.

021022 24

Morgen gaan we Florence bekijken en hebben we een pastaworkshop geboekt. Voor nu slaap lekker!

1. Carla:
    Slaap lekker lieverds ❤️😘
  2. Liesbeth:
    2 oktober 2022
    Zonde dat Bologna wat tegenviel.
    Wat leuk dat jullie nu ook in een Safari tentje gaan slapen. Ben heel benieuwd hoe jullie dat vinden!
  3. Martin en Tamara:
    4 oktober 2022
    Nou, op de rugpijn na, viel het alles mee! Maar toch lekker om nu weer een 'normale' kamer te hebben hoor ;)
  4. Judith:
    2 oktober 2022
    Wat heerlijk 26 graden. Maar van de week wordt het hier ook eindelijk een beetje droog en wat warmer heerlijk. Jammer dat er eigenlijk niet zo veel te zien was in Bologna. Maar ach lekker ff op een terrasje met het zonnetje erbij is ook geen straf.
    Wel balen dat je dan bij de volgende bestemming geen 🌞 meer zag. Hopelijk morgen wat meer te bekijken in Florence. Truste, ikke mn laatste nachtje alweer en dan weer lekker ff vrij 1,5 week. Dus laat dat mooie weer maar komen. Doeiiiiiiiiiii
  5. Martin en Tamara:
    4 oktober 2022
    Oeh lekker man, geniet van je vrije dagen!!! :D