Martin en Tamara in Noord-Italië - Dag 13: Murano, Torcello en Burano

1 oktober 2022 - Venetië, Italië

Aangezien we vandaag ons huisje op de camping aan de overkant van Venetië weer moeten verlaten, staan we rond 08:00 op. We kleden ons aan, drinken onze ontbijtshake en pakken de tassen en het koffertje weer in. De auto staat voor het huisje, dus we kunnen mooi op tijd richting de ingang om uit te checken, waarna we de auto op de parkeerplaats naast de ingang zetten en weer naar de veerboot richting Venetië lopen.

011022 01

Zoals gezegd, staat vandaag een tour op de planning naar 3 eilanden rond Venetië. De boot vertrekt vanaf hetzelfde dok als waar onze veerboot aanlegt. Dat is mooi makkelijk voor de luie mens! We hoeven enkel een klein halfuurtje te wachten, wat we ondanks het windje wel lekker in het zonnetje kunnen doen. Vandaag is het gelukkig heel ander weer dan gisteren!

011022 02

Eenmaal aan boord, varen we eerst in een kleine 30 minuten naar Murano, dat bekendstaat om zijn glaswerk. Op weg daarnaartoe vertelt de gids over de speakers allerlei feitjes over de eilandjes waar we langs varen. In totaal liggen hier namelijk ongeveer 200 eilanden, van de grotere toeristische eilanden tot kleine eilandjes die vroeger bijvoorbeeld een klooster of een handelspost waren.

011022 03

Zodra we op Murano uitstappen, komen we uit in een glasblazerij, waar we direct op een workshop worden getrakteerd. In een minuutje of 20 krijgen we te zien hoe ze een vaas en een glazen paardje blazen, en wordt een demonstratie gegeven van hoe heet het glas tijdens het blazen is (500-600 graden). Zodra de vaas wordt neergezet en de glasblazer er een papiertje in stopt, gaat die in vlammen op. Zo heet is dat dus!

011022 04011022 05011022 06011022 07011022 08

Vervolgens hebben we nog een ruim halfuur om aan "land" te gaan voordat de boot weer verdergaat. Dat valt ons toch een klein beetje tegen, want dat is eigenlijk net te weinig om echt iets te kunnen doen, zeker als je ook nog snel iets wilt eten en naar het toilet moet. We lopen dus een stukje langs de glaswerkwinkels, maar moeten al redelijk snel weer terug om nog even een broodje en een koffie te halen voordat we weer aan boord gaan.

011022 09011022 10011022 11011022 12

De volgende halte is Torcello, het oudste eiland van Venetië. Het ligt zo'n 15 km van het huidige stadscentrum af, dus dat is ook weer een klein halfuurtje varen.

Ook hier hebben we weer 50 minuten om rond te kijken, maar dat is in dit geval ruim voldoende. Het eiland is maar heel klein en op de kade na bestaat het uit niet meer dan een soort centraal pleintje met een kerk, een toren en een museum. Op weg daarnaartoe komen we ook nog langs wat restaurantjes, maar we hebben net al gegeten ;-)

011022 13011022 14011022 15

De kerk willen we wel even vanbinnen zien, want de gids zei dat er mooie mozaïeken waren. We betalen dus netjes de 5 euro per persoon, maar eigenlijk stelt het niet zo heel veel voor. Het is één ruimte en hoewel de mozaïeken inderdaad wel mooi zijn, weet ik niet of ze de toegangsprijs nou rechtvaardigen. Ook staan er overal bordjes dat je geen foto's mag maken, maar wij vinden voor de 10 euro die we samen hebben betaald voor nog geen 5 minuten kijken dat we best één uitzondering mogen maken.

011022 16

Terug dus weer naar de boot voor de volgende en laatste stop, het eiland Burano. Dat ligt hier direct aan de overkant, dus het in- en uitstappen duurt haast net zo lang als de rit ernaartoe.

011022 17011022 18

Burano staat bekend om zijn kantwerk en zijn gekleurde huisjes, en dat is te merken ook. Als we door een vrij nauw steegje langs een winkeltje met Venetiaanse maskers lopen, komen we uit op de knik in de 'hoofdstraat', een straat met een grachtje in het midden, met aan weerszijden winkeltjes en barretjes, en natuurlijk diverse bruggen om het water over te steken. Alles is gehuld in mooie, felle kleurtjes. Het lijkt hier Curacao wel!

011022 19011022 20011022 21011022 22011022 23

We halen even een versgemaakte pistachemilkshake en een crêpe Nutella, en lopen dan door, via het plein dat wat verder naar achter ligt en waar ook nog tal van terrasjes te vinden zijn. Aangezien we nog maar een halfuurtje hebben, nemen we daar niet echt de tijd voor, maar lopen we liever nog wat rond om wat andere straatje te ontdekken, evenals de kraampjes met veel te foute kanten paraplu's die je hier tegenkomt.

011022 24011022 25011022 26

Als het iets over half drie is, gaan we weer aan boord van de boot en varen we terug naar het 'vaste' gedeelte van Venetië. Daar vaart de veerboot die wij moeten hebben helaas net weg, dus moeten we een uurtje wachten op de volgende. Jammer, maar geen probleem, want het is aperitivotijd!

011022 27

Rond half vijf gaan we dus met de veerboot naar La Fusina, waar onze auto geparkeerd staat. Het is tijd voor de doorreis naar ons hotel in de buurt van Bologna! Die rit duurt ongeveer anderhalf uur, dus rond half zeven komen we aan op onze hotelkamer.

011022 28

Vanaf 19:30 wordt het diner geserveerd, dus we chillen nog even wat op de kamer en kijken vast een beetje wat er morgen in Bologna allemaal te doen is. Om iets na half acht lopen we naar beneden voor een prima diner!

011022 29011022 30011022 31011022 32011022 33

Met gevulde buikjes rollen we weer naar boven, waar we het verslag nog even posten en dan lekker naar bed gaan. Bedankt allemaal voor alle leuke reacties elke keer, en tot morgen!

1. Carla:
    1 oktober 2022
    Wat apart heh al die kleurtjes van de huizen. Idd net Curaçao.
    Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben. Blije gezichten op de foto’s ☺️
    Voor nu welterusten en tot morgen maar weer ❤️😘😘
  2. Martin en Tamara:
    2 oktober 2022
    Ja, het is hier nog steeds leuk! Bologna stelde niet zoveel voor, maar we zitten nu lekker op de camping.
  3. Judith:
    1 oktober 2022
    Heerlijk droog weer, beter kun je de dag niet beginnen. Leuk zo’n tour langs die eilandjes, wel jammer dat je dan net te weinig tijd hebt bij t 1e eilandje. Ik vind het altijd mooi om te zien dat glas blazen. In Oostenrijk heb je Rattenberg (zijn jullie ook langs gekomen) daar kun je ook dat glas blazen zien. En natuurlijk heb je t glasmuseum in ons eigen Leerdam hier in Nederland 😂😂.
    Nog een leuk dingetje gekocht voor in de kerstboom?
    En hebben ze nog wat verteld over Poveglia eiland? Vlakbij Venetië, daar ging je vroeger heen als je de pest had. En die maskers die jullie op de foto gezet hebben en dan die met die lange neus die deden de dokters op als ze naar dat eiland gingen. In dat neus gedeelte deden ze dan geurzakjes zodat ze stinklucht van de ‘dood’ niet zo roken.
    Wat me opvalt is dat het nog behoorlijk druk is. Je zou denken dat er iedereen nog gewoon vakantie heeft. Hihi
    Jullie diner zag er weer uit om te smullen. Voor nu Lekker slapen 😴 en veel plezier morgen 🤗🤗🤗
  4. Martin en Tamara:
    2 oktober 2022
    O, wat leuk! Dat wist ik niet, van die maskers! En nee, niks voor in de kerstboom. Die is bij ons helemaal Disney 😜😁
  5. Trudy Buitendijk:
    2 oktober 2022
    Jullie hebben zo al aardig wat bedden uit kunnen proberen😂
    Leuk al die uitstapjes...mooie herinneringen maken!!
    Zo kom je nog is wat te weten van het land en de cultuur.
    Fijne dag weer morgen...op naar een nieuw avontuur.😘😘
  6. Martin en Tamara:
    2 oktober 2022
    Haha ja het vergelijkend warenonderzoek is nog volop in gang hoor 😜🙈🤣
  7. Liesbeth:
    2 oktober 2022
    Wat een mooie "drukke" dag hebben jullie vandaag gehad. Veel gezien dus, grappig die kante paraplu's.
    Enne...... in december gaan wij altijd naar de glasblazerij Joska in Bodemmais. Dan kunnen jullie ook jullie ogen uitkijken naar wat er daar allemaal van glas gemaakt wordt. En eventueel zelf glasblazen.👌🏻😉
    Veel plezier weer verder.😘
  8. Martin en Tamara:
    Ooo dat wil ik!!! 😁
  9. Liesbeth:
    2 oktober 2022
    Dan gaan we daar dus dan ook naar Martin toe!😊