Martin en Tamara in Noord-Italië - Dag 12: Venetië

30 september 2022 - Venetië, Italië

Dag 12 alweer... Dat betekent dat we al over de helft zijn. Wat vliegt de tijd toch!

Vandaag staat onze eerste dag Venetië gepland. Na het ontbijt chillen we nog even wat in ons huisje, en rond 09:30 lopen we richting de ingang van de camping, waar we de tickets kunnen kopen voor de boot van 10:00. Die brengt ons in een minuutje of 20 naar Venetië.

300922 01

We stappen uit op een van de kades en proberen eerst een rustig uit te vogelen hoe je hier moet navigeren, want je hebt dus straatjes, maar ook veel kanalen. Uiteindelijk besluiten we maar om gewoon een stuk te gaan lopen en dan zien we het wel. Ondertussen verwonderen we ons over hoeveel ze hier per boot doen, want heel Venetië is autovrij. Zo komt er bijvoorbeeld een boot langs waar het afval in gestort wordt, en we zien veel mensen met kruiwagens en pompwagentjes lopen.

300922 02300922 03300922 04300922 05

Dan stuiten we ineens op een kanaal waar we overheen moeten, maar er is nergens in de directe omgeving een brug te bekennen. Dan maar met de veergondola, die ons voor 2 euro per persoon naar de overkant brengt!

300922 06300922 07300922 08

Als we weer voet op vaste bodem hebben, lopen we een beetje rond door de typisch Venetiaanse nauwe straatjes. We gaan diverse pleintjes over en zorgen met behulp van Google Maps dat we in ieder geval langs een paar leuke bezienswaardigheden komen.

300922 09300922 10300922 11300922 12300922 13

Van al dat lopen, krijg je wel trek. Het wordt dus tijd om bij een plaatselijk tentje neer te strijken voor een kop koffie en een soort broodje dat een beetje lijkt op een opgevouwen pizza met twee grote knakworsten en mozzarella erin. Het smaakt in ieder geval prima!

300922 14300922 15

Met volle buikjes gaan we weer verder, en het is tijd om het San Marcoplein te verkennen. Dit is op de gondola’s na zo’n beetje het meest toeristische gedeelte van Venetië. Je vindt hier de Basiliek van San Marco, het oude dogepaleis en de Riva degli Schiavoni, een hoge toren. Je kunt ze allemaal (uiteraard tegen betaling) betreden, maar gezien de meterslange wachtrijen die er nu al staan, slaan we maar even over.

300922 16300922 17300922 18300922 19

Rondom het plein vind je overigens winkels van alle dure merken die je maar kunt bedenken.

Het lijkt ons ook wel leuk om zo’n gondolatocht te doen, maar we hadden ons al een beetje ingelezen en ze blijken schreeuwend duur te zijn, plus je moet aardig afpingelen om er nog een beetje een redelijke prijs uit te krijgen. Dan ineens stuiten we op een ideale oplossing: via Tripadvisor kun je een gondolatocht boeken van 50 minuten, inclusief een gids, voor slechts 35 euro per persoon. Het enige “nadeel” is dat je dan met 4-5 personen in zo’n gondola zit en dus geen privéritje hebt. Voor ons geen probleem, doe ons die maar! Om 14:10 kunnen we terecht. Dat is mooi, dan hebben we nog een uurtje of twee om de omgeving nog een beetje te verkennen.

300922 20300922 21

Zie je die toren? We hoeven dus ook niet meer naar Pisa ;-)

Op een paar minuten loopafstand ligt ook nog een “arsenaal”, oftewel een soort militair fort. Je blijkt er niet in te mogen, want het is militair gebied, maar je kunt van de buitenkant wel het een en ander zien.

300922 22300922 23300922 24

Als we hier uitgekeken zijn, lopen we langzaamaan weer terug naar het San Marcoplein. We hebben nog een ruim uur te gaan en het lijkt ons wel een goed idee om nog even een terrasje te pakken. De waterstand is vrij hoog en het water komt uit de putjes omhoog, waardoor het plein deels blank staat. Dat is iets waar de meeuwen gretig gebruik van maken.

300922 25

We zien een leuk terrasje aan het plein waar ook nog een live orkestje speelt, met een prima uitzicht op het plein. Dat lijkt ons wel wat, dus we strijken neer voor een lekker kopje koffie…

300922 26

…totdat we de kaart krijgen, waarop doodleuk staat aangegeven dat een kopje koffie hier 18,50 kost. En of we er ook nog even 6 euro per persoon bij op willen tellen om mee te betalen aan de muzikanten. Even snel rekenen… dat is 50 euro voor twee kopjes koffie. Het is hier heel gezellig hoor, maar we are not Crazy Hanky. We bedanken dus vriendelijk en maken maar gauw plaats voor mensen die dat wel normaal vinden, en die zijn er hier dus meer dan genoeg!

Iets verderop aan het water vinden we ook een prima terras, waar we voor iets schappelijkere prijzen genieten van een heerlijk drankje.

300922 27

Rond 13:45 is het tijd om aan de wandel te gaan richting het verzamelpunt voor de gondolatour. Daar aangekomen, blijkt dat we niet de enige zijn die geboekt hebben, maar dat zijn ze hier wel gewend. We worden ingedeeld in groepjes van 4-5 man per gondola en we krijgen allemaal een ontvangertje met oortjes mee zodat we onze eigen tourgids goed kunnen verstaan.

300922 28

Als een stel echte rastoeristen lopen we allemaal met ons radiootje om onze nek en onze oortjes in achter de groepsleidster aan, die op ervaren wijze haar papiertje in de lucht houdt, zodat we haar niet kwijt kunnen raken. Ik wilde nog even vragen wanneer we naar de wc konden, maar aan Tamara’s blik te zien, was dat geen goed idee.

Na een korte wandeling met wat uitleg over de stad, komen we aan bij de gondola’s, waar we samen met een ander jong stel mogen instappen. Eerlijk is eerlijk, dit is wel een ervaring die iedereen eigenlijk een keer zou moeten meemaken. Wat een kunst is het, hoe die gondeliers overtal tussendoor manoeuvreren zonder iets te raken, terwijl ze ook nog druk bezig zijn die boot goed in balans te houden. En wat een bizar verschil zodra je door die kanaaltjes vaart. Op de straten van het toeristische Venetië gonst het van de mensen en is het overal druk en rumoerig, en in deze kanaaltjes is het muisstil. Dit is echt een beleving op zich, en we vermaken ons volop!

300922 29300922 30300922 31300922 32

Wanneer we uitstappen, is het 15:00 geweest. Aangezien we allebei het gevoel hebben dat we op zich Venetië na 15.000 stappen wel aardig gezien hebben en dat die gondola toch het hoogtepunt zal zijn geweest, besluiten we iets heel on-Italiaans te doen. We gaan nu vast uitgebreid dineren en dan rustig aan terug naar het huisje. Voor de rest van de dag is er toch regen voorspeld, dus een spelletje in het huisje is dan ook prima. En als we toch on-Italiaans bezig zijn, doen we het meteen goed: dat ‘diner’ gaan we doen in het plaatselijke Hardrock Café!

300922 33300922 34300922 35300922 36

Zo, dat was even lekker! Tijd om terug te lopen richting de plek waar onze veerboot vandaan vertrekt. Zoals ik al zei, de rest van de dag was er dus regen voorspeld.

300922 37300922 38

Toch laten we dat ons plezier niet in de weg staan, want Venetië was erg leuk om een keer meegemaakt te hebben. De kanaaltjes, de nauwe straatjes, de veel te dure koffies, de gondola’s… Het is een beleving op zich!

De rest van de middag (of eigenlijk al avond) vermaken we ons inderdaad prima in ons huisje met een spelletje en een boekje. Voor morgen hebben we op aanraden van ons vriendinnetje Denise een dagtrip geboekt naar de eilanden Murano, Burano en Torcello, die bekendstaan om hun glasblazerij, kantwerk en historische waarde. We zijn benieuwd hoe anders dat gaat zijn dan het reguliere Venetië. Jullie horen het morgen!

1. Carla:
    30 september 2022
    Gewéldig om Venetië eens mee te maken.
    Zoveel over gehoord maar nog nooit geweest. Nu kunnen wij een beetje met jullie meekijken.
    Niet te geloven wat ze proberen te vangen voor twee kopjes koffie ☕️ schandalig gewoon.
    Het is fijn om te zien en te lezen hoe jullie het samen zo naar je zin hebben. 🥰
    Benieuwd naar het verslag van morgen.
    Dikke kus en slaap lekker voor strakjes ❤️😘
  2. Martin en Tamara:
    1 oktober 2022
    Ja inderdaad heel leuk om eens mee te maken. Het is echt een kleine wereld op zichzelf 😁
  3. Denise:
    30 september 2022
    Leuk!! Ik heb de gondel in Venetië helaas gemist, maar daarentegen wel de Basilica San Marco en het Dogenpaleis gedaan, waren ook gaaf, voor een volgende keer😉 ik ben heel benieuwd wat jullie van Murano en Burano vinden! Hopelijk hebben jullie beter weer!!🤞🏻
  4. Martin en Tamara:
    1 oktober 2022
    Ja wij zijn ook benieuwd! Vandaag is 22 graden zonder regen voorspeld, dus dat laatste lijkt in ieder geval mee te zitten 😁
  5. Judith:
    1 oktober 2022
    Wat een leuke dag hebben jullie beleefd. En man man wat een prijzen zeg. Je zou van je stoel afvallen 😂. 18,50 voor een bakkie pleur nou ech nie. Hahaha en die toren, ik dacht al staat die nou scheef of lijkt het maar zo. Maarre leuk hoor die smalle steegjes en kanaaltjes. Ik heb een paar jaar op de planning gehad om naar Venetië te gaan. Maar er kwam iedere keer wat tussen. Dus nog maar even op het lijstje laten staan. Truste en veel plezier morgen en hopelijk wat droger. Ciao
  6. Martin en Tamara:
    1 oktober 2022
    Haha nou echt he! En zo'n terrasje zit nog gewoon vol ook 🙈🙈
  7. Liesbeth:
    1 oktober 2022
    Wat heerlijk om te lezen hoe jullie de "echte toerist" uithangen. Goed dat jullie er op tijd achter kwamen dat die koffie zo belachelijk die is, ze durven te vragen!
    Wat lijkt het mij ook een enorme ervaring zo'n gondeltocht.
    De foto's laten goed zien hoe mooi de grachten zijn en de smalle straatjes. 🤩
  8. Martin en Tamara:
    1 oktober 2022
    Ja dat is echt een toffe ervaring, door van die stille grachtjes. En huizen hebben daar ook gewoon hun deur zitten he. Echt heel apart.
  9. Erna:
    1 oktober 2022
    Ja daar staat Venetië om bekend die prijzen.
  10. Martin en Tamara:
    1 oktober 2022
    Haha absurd! Goed dat we eerst even op de kaart keken 😜
  11. Trudy Buitendijk:
    1 oktober 2022
    Heerlijk gelezen weer jullie dagje Venetië,en echt....je moet het gewoon een keer meegemaakt hebben,je vergeet t nooit meer😉😘😘
  12. Martin en Tamara:
    Haha inderdaad! 😜
  13. Ingrid:
    1 oktober 2022
    Leuk om te zien dat jullie daar in Venetië het eveneens mooie Valkenburg toch niet helemaal vergeten zijn. Jullie houden het rood en geel in ere met de drankjes; beter dan die bizar dure koffie. Proost en dank voor jullie verhalen tot nu toe!
  14. Martin en Tamara:
    1 oktober 2022
    Haha ja zulke drankjes moeten we bij ons ook maar leren maken... Misschien leuk voor op de volgende straatborrel 😜😁
  15. Oli:
    1 oktober 2022
    Ontzettend leuk om weer mee te lezen. Wij zijn al een paar keer in Venetië geweest en het blijft een belevenis. En ja wij waren zo gek om de te dure koffie te nemen, maar eerlijk is eerlijk daar hebben we het nu nog over….😉. Ook de winkel met prachtige maskers voor een gemaskerd bal is een bezienswaardigheid. Maar jullie reis gaat door en ik ben zeer benieuwd naar de eilanden. Alvast veel plezier
  16. Martin en Tamara:
    1 oktober 2022
    Haha dat geloof ik! En de maskers hebben we ook gezien inderdaad, ook heel apart!!
  17. Ruud Meyer:
    1 oktober 2022
    Gondelier…dat lijkt me wel wat met dat uursalaris… ooo Sole mio…😜 de rust zal snel verstoord worden…lekker man.

Doe mij maar een hele kan koffie…en neem zelf ook wat.

Prachtig hè…wel een hele ervaring, geniet ervan samen.
  18. Martin en Tamara:
    Haha zo of niet dan! 😜 Dank je wel! 😁😘