Martin en Tamara in Noord-Italië - Dag 11: Verona en doorreis naar Venetië

29 september 2022 - Venetië, Italië

Vandaag staan we vroeg op, want we hebben om 10:00 de 'Food and Winetour' in Verona geboekt. Dat betekent dus dat we meteen om 08:00 aan het ontbijt aanschuiven, zodat we om 09:00 kunnen uitchecken en op tijd in Verona kunnen zijn.

290922 01

Dat gaat allemaal volgens plan, dus iets voor tienen wachten we (helaas wel in de lichte regen) op de afgesproken plek. Rond 10:00 komt onze tourgids voor vandaag aan, plus een vrouw uit Californië die ook deze tour heeft geboekt. Met zijn vieren lopen we vervolgens de stad in, en onze gids vertelt ons hele interessante feitjes, waaronder uiteraard over de families waarop Shakespeare zijn Romeo en Julia heeft gebaseerd.

290922 02

Onderweg stoppen we op verschillende plekken om wat typische gerechten uit deze streek te proeven. Zo beginnen we met een zoet gebakje met rijstvulling en een kop koffie, voordat we doorlopen het centrum in.

290922 03290922 04290922 05290922 06

Kijk Bilbo Baggins woont hier ook!

290922 07

Althans, volgens mij is hij het ;-)

We maken even een stop bij oudste toegangsmuur tot de stad, die we van voor en achter bekijken.

290922 08290922 09

Even later komen we bij de tweede food stop, de oudste gelatteria van de stad, waar ze heerlijk vers ijs verkopen dat niet te vergelijken is met wat we bij het Gardameer hebben geproefd. Wat een wereld van verschil is dit!

290922 10290922 11

We lopen door over een van de drukker bezochte pleintjes, waar vroeger kruiden werden verkocht. Tegenwoordig is het meer een alledaagse markt. Onder een grote boog hangt hier een bot van een walvis. Die is er vroeger ooit opgehangen door de kooplui die wilden bewijzen dat ze de hele wereld over gevaren waren. Aan dat bot kon men zien dat ze zelfs walvissen waren tegengekomen, dus hun koopwaar kwam van ver en moest dus wel goed zijn.

290922 12290922 13290922 14290922 15

Ook maken we een stop bij het huis dat naar verluidt het huis van Julia moet zijn geweest, inclusief het beroemde balkon waaronder Romeo zijn serenade bracht. Er staat nu een standbeeld van Julia, en men gelooft hier dat als je haar rechterborst aanraakt, dat geluk in de liefde brengt. Er staat dus een hele rij van mensen die graag even aan haar borst willen zitten… #MeToo.

290922 16290922 17

Tijd om weer wat te eten, want van wandelen krijg je trek. We stoppen bij een zaakje met typisch Italiaans streetfood, namelijk gehaktballetjes (met verschillende vullingen). Dat gaat er wel even in!

290922 18290922 19

Als de gehaktballetjes op zijn, lopen we verder langs een kapelletje waar de oude adel begraven ligt en vervolgen we de weg richting de andere kant van de stad.

290922 20290922 21290922 22290922 23

Daar stoppen we bij een plaatselijk wijnhuis voor een echte Italiaanse wijnproeverij!

290922 24

Op het moment dat we net niet meer recht kunnen lopen, is het dan tijd om de tour af te sluiten, en waar kun je dat beter doen dan bij een restaurant waar ze echte verse pasta maken?

290922 25290922 26290922 27

De tour ging aanvankelijk nog ietsje verder, namelijk met het treintje de berg op om van daaruit het uitzicht over de stad te zien, maar aangezien we dat gisteren al gedaan hebben, nemen we hier afscheid en gaan we nog even op eigen houtje het amfitheater vanbinnen bekijken. Helaas is een flink stuk van de binnenkant echter afgesloten vanwege optredens die hier plaatsvinden, maar toch krijgen we een aardig idee van het bouwwerk.

290922 28290922 29290922 30290922 31

Als we hier uitgekeken zijn, lopen we terug richting de auto en is het tijd om aan de anderhalf uur durende rit te beginnen naar de camping die we hebben geboekt in de buurt van Venetië, waar we morgen en overmorgen zullen doorbrengen. Op deze camping kon je een soort bungalowtjes huren en het grote voordeel is dat je hier vlak naast een veerboot richting Venetië zit. Aangezien Venetië volledig autovrij is, is dat dus een makkelijke manier om daar binnen te komen.

Rond 15:30 komen we aan in ons ‘huisje’ voor de komende 2 dagen.

290922 32290922 33290922 34290922 35290922 36

Die laatste twee bedden gebruiken wij niet, maar deze huisjes waren een stuk mooier en ruimer dan de tweepersoonshuisjes, dus vandaar ;-)

Aangezien de laatste veerboot om 20:30 weer teruggaat vanuit Venetië en we nog wat andere dingen te doen hebben, besluiten we de rest van de dag op de camping te blijven. We settelen ons dus rustig in ons huisje en doen nog even boodschappen voor het ontbijt bij de plaatselijke supermarkt. We treffen het nu iets minder met het weer trouwens, want het regent behoorlijk.

290922 37290922 38

Als het even droog is, lopen we richting het water achter de camping, waar je aan de overkant Venetië kunt zien liggen. Vervolgens eten we wat bij het restaurantje, voordat we weer terug naar ons huisje gaan om ons de rest van de avond te vermaken met een spelletje.

290922 39290922 40290922 41290922 42

Zoals gezegd, gaan we morgen Venetië in. Er is voor morgen regen en periodes met onweer voorspeld, dus we houden de vingers maar gekruist dat het mee zal vallen. Voor nu slaap lekker!

1. Carla:
    😍🥰 slaap lekker lieverds 😘
  2. Martin en Tamara:
    30 september 2022
    Haha dank je wel, dat is gelukt 😜😘
  3. Judith:
    30 september 2022
    Zo ik mag weer 4 nachtjes op t werk vertoeven, waarvan nu dus de 1e is. Dus leukie om jullie verslag weer te lezen weer genoeg beleefd vandaag. Zo te zien is Verona wel een leuke stad. Jammer dat het een beetje regenachtig is.
    Hihi dat huis met balkon en standbeeld wat van Julia was heb ik pas nog in een romantische film gezien. Wel grappig dat jullie daar nu zijn geweest. In de film zag het er precies zo uit als jullie foto’s en idd een blinkende borst omdat iedereen er aan zit 😂
    Grappig huisje en ideaal die veerboot vlakbij.
    Moet je nu ook toegangs kaarten hebben om naar Venetië te kunnen?
    Hopelijk valt het weer mee morgen. Truste 🤗🤗
  4. Martin en Tamara:
    30 september 2022
    O wat geinig! Nee voor Venetië zelf heb je geen toegangskaarten nodig, voor de veerboot wel. Daar zitten we nu op te wachten 😜 Slaap lekker nog even! 😁
  5. Erna:
    30 september 2022
    Ik krijg door jullie verslag zin om ook eens naar Italië te gaan
  6. Martin en Tamara:
    30 september 2022
    Haha leuk om te horen! Het is voor ons ook de eerste keer, maar zeker een aanrader!