Martin en Tamara in Noord-Italië - Dag 6: Lago di Braies en waterval

24 september 2022 - San Vito di Cadore, Italië

Zoals gezegd, hebben we vandaag een wat rustiger dagje op de planning staan, dus de wekker staat dan ook iets later, om acht uur. Zul je net zien dat je op zo'n dag al om kwart over zeven klaarwakker in je bed ligt. Nou ja, dan toch maar een beetje op tijd eruit en vast wat spulletjes inpakken, want we reizen vandaag weer door.

Als eerste staat Lago di Braies op de todo-list, dus daar rijden we na het ontbijten en uitchecken naartoe. Gezien de weersverwachting doen we vandaag maar een t-shirt en een regenjas aan, want zo'n vestje houdt weinig regen tegen.

Op de parkeerplaats krijgen we door een parkeerwachter een plaatsje toegewezen voor 7 euro (wat minder is dan online stond aangegeven, misschien omdat het laagseizoen is?) en van daaruit is het al meteen duidelijk waar we heen moeten lopen voor het meer, dat een prachtige blauwgroene kleur heeft.

240922 01240922 02

We lopen met de klok mee om het meer heen en worden getrakteerd op fenomenale uitzichten op het meer en de bergen eromheen, die voor een groot deel in de wolken gehuld gaan.

240922 03240922 04240922 05240922 06

De wandeling is goed te doen, met twee keer een klim en een afdaling onderweg, en nog geen anderhalf uur later zijn we weer terug. We drinken nog even een warme chocomel om weer op krachten te komen, en rijden iets verder dan ons volgende hotel, omdat het nog vrij vroeg is en Tamara een mooie wandeling naar een waterval had gezien.

240922 07240922 08

Opperdepop!

We parkeren de auto op een klein parkeerplaatsje en starten aan de klim richting de waterval. Als je kleine stapjes neemt, is deze klim goed te doen. Onderweg komen we langs geiten, door bospaden, over boomwortels en over stukken gesteente. Al met al duurt het nog geen halfuur voordat we zijn aanbeland bij het hoogtepunt: de waterval!

240922 09240922 10240922 11240922 12240922 13240922 14

Vanaf hier kun je dezelfde weg terug nemen, of een ander (iets moeilijker) pad kiezen. Jong en fit als we zijn, laten we ons niet afschrikken en we kiezen dus voor het lastigere pad terug. Op zich blijkt die route ook best goed te doen, al komen we her en der wel langs wat nauwe richels en geïmproviseerde opstapjes.

240922 15240922 16240922 17240922 18240922 19

Tijdens de wandeling terug begint het licht te regenen. Ik had net mijn jas uitgetrokken omdat ik het toch wat warm kreeg, maar die gaat maar weer snel aan. Uiteindelijk blijft het gelukkig bij lichte regen, dus wederom een klein halfuurtje later bereiken we nagenoeg droog de auto.

Het is inmiddels 14:00, dus we rijden door richting ons hotel, waar we gelukkig al kunnen inchecken. Opnieuw hebben we een lekker ruime kamer gekregen die vanbinnen alles wegheeft van een Oostenrijkse chalet. Zoals de Duitse McDonald’s-slogan luidt: Ich liebe es!

240922 20240922 21

Omdat het hier laagseizoen is, is het restaurant in het hotel zelf gesloten, maar krijgen we wel een kortingsbon voor een diner in het "centrum". Dat is mooi meegenomen. Tijd voor het diner is het echter nog niet, maar een lichte lunch gaat er wel in. We stappen dus weer in de auto en rijden een stukje verder, naar een klein barretje waar je prima kunt lunchen. De keuze is niet heel groot, maar het vult de maag en het smaakt goed.

240922 22

We hadden nog een wandelingetje gezien naar een brug hier in de buurt, maar het spannendste daar is de mooie lichtblauwe rivier die eronderdoor loopt. De hebben we echter op weg naar de watervallen al gezien, dus we besluiten de middag verder gewoon lekker met een spelletje in het hotel door te brengen. Ook weleens fijn, het is tenslotte vakantie!

Om iets na zessen rijden we vervolgens richting het restaurant van de kortingsbon om van een lekker diner te gaan genieten, en misschien is dit inderdaad wel het beste diner tot nu toe in Italië. We beginnen met een pastagerecht (spaghetti carbonara voor Tamara en stringoli met hertenvlees voor ondergetekende), gevolgd door een heerlijke black angus steak, en voor Tamara een kipschnitzel. Als toetje komt daar nog een goede bol heerlijk Italiaans ijs met chocoladetruffel bij, en rond 19:30 staan we voor nog geen 70 euro weer buiten. Wat was dat lekker!

240922 23240922 24240922 25240922 26240922 27

Aangezien we morgen best een lange dag voor de boeg hebben, rijden we weer terug naar het hotel en chillen we nog wat op de kamer voordat we op tijd naar bed gaan, want we moeten ook vroeg weer op. De hike voor morgen moet schitterend zijn, maar de verhalen over hoe pittig hij is verschillen nogal, dus stiekem zie ik er best wel een beetje tegenop. Hopelijk valt het allemaal mee, want het meer waar we naartoe gaan lopen, schijnt wel ontzettend mooi te zijn. We gaan het morgen zien!

1. Trudy Buitendijk:
    24 september 2022
    Jammer van de regen...maar toch weer een vruchtbaar dagje...vooral mooi die watervallen hé...indrukwekkend....met wederom de lekkerste dingen...jammie jammie
  2. Martin en Tamara:
    Ja heel mooi! Ook zeker geen spijt van! 😁
  3. Liesbeth:
    24 september 2022
    Nou zo te zien wel weer heerlijk genoten en gegeten.
    Wat zag de chocolademelk er lekker uit en waarschijnlijk ook heerlijk dik van smaak!
    En weer prachtige foto's.
    Geniet heerlijk ervan lieverds.
  4. Martin en Tamara:
    24 september 2022
    Ja, ze zijn hier wel van de dikkere chocomel, maar wel lekker! 😋
  5. Judith:
    24 september 2022
    Lekker een soort van chill dagje. Hier was t zeikweer echt de hele dag regen ☹️.
    En wat zijn die meren toch mooi. Leuke hotelletjes hebben jullie hoor. Enne succes morgen met de hike. 😉 hopelijk is t te doen.
    Ik heb lekker een paar dagen vrij nu. Alleen wordt t echt herfstweer helaas. 🍂
    Lekker genieten morgen 🙋🏼‍♀️
  6. Martin en Tamara:
    24 september 2022
    Ja ik ben heel benieuwd naar het meer van morgen. Op de foto's ziet het er heel mooi uit!
  7. Peter en Elize:
    25 september 2022
    Wat een pracht en praal! Leuke foto’s ook! Groetjes van ons uit de rij van Droomvlucht!
  8. Martin en Tamara:
    25 september 2022
    Oooh een beetje laat, maar hopelijk hebben jullie een topdag gehad in de Efteling! Dikke knuffel!
  9. Marian Webbink:
    25 september 2022
    Mooi om te lezen hoor. Geniet van al die mooie plekken!
  10. Martin en Tamara:
    25 september 2022
    Dank je wel! Dikke knuffel daar!