Martin en Tamara in Noord-Italië - Dag 5: Tre Cime

23 september 2022 - Drei Zinnen, Italië

The hills are alive... with the sound of music! Haha, zo voelt het hier echt een beetje als je 's morgens je gordijn opendoet en naar buiten kijkt.

Vandaag gaat de wekker al om 07:15, want we willen een beetje op tijd zijn voor onze hike rond de Tre Cime, 3 bergtoppen van ongeveer 3.000 meter hoog die een populaire wandelbestemming vormen.

Terwijl we ons aankleden en klaarmaken, checken we nog even de weersvoorspellingen voor de aankomende week. Dat hadden we beter niet kunnen doen... Na vandaag staat er ongeveer elke dag wel regen op de planning. Best wel balen, want we hebben een aantal meren op de planning staan en het was leuk geweest als we daar lekker in konden zwemmen. Dat worden dus waarschijnlijk een paar mooie wandelingen daar in de buurt. Ook niet vervelend, maar de afwisseling was wel leuk geweest. Dat is toch ook waarvoor je naar Italië gaat. Nou ja, we moeten er maar het beste van maken!

Eenmaal aangekleed, begeven we ons naar beneden, waar een goed ontbijtbuffet op ons staat te wachten, inclusief nog warm versgebakken brood. Die brandstof kunnen we goed gebruiken voor de wandeling straks! We vullen onze buikjes, gaan weer terug naar de kamer om onze spullen te pakken, en zitten niet veel later in de auto onderweg naar de Tre Cime.

230922 01230922 02230922 03

Wanneer we daar aankomen, stuiten we ineens op een vreemd fenomeen dat blijkbaar helemaal hip is hier: langlaufen over straat! Terwijl we in de file staan voor het parkeren, worden we aan alle kanten ingehaald door mensen op een soort latten met wieltjes eronder. Leuk bedacht hoor, maar die berg is zo stijl dat we op sommige stukken echt terug naar z'n 1 moeten schakelen, dus mij niet gezien met zulke dingen de berg op.

230922 04230922 05230922 06

Als we dan ein-de-lijk hebben geparkeerd, begint de hike om deze drie bergtoppen heen, maar niet voordat we nog even wat foto's hebben geschoten van het prachtige uitzicht dat we hier hebben, op bergtoppen die in de wolken verdwijnen... wauw!

230922 07230922 08230922 09

Goed, terug naar die hike. Ik zal jullie een lang verhaal met veel gevloek besparen, maar laten we het erop houden dat de meningen over of dit een "middelmatige" uithouding vergt verdeeld zijn, dat er behoorlijk steile klimstukken tussen zitten waarbij je moet uitkijken dat je niet uitglijdt, en dat het gewoon een rotstuk is om te lopen. "Mooi, hè, tussen die bergen?", hoor ik Tamara nog zeggen. "Ja hoor, schat", is het korte antwoord. Ik ben inmiddels veel meer bezig met mijn eigen strijd tegen die berg, al laten we dat op de foto’s natuurlijk niet merken ;-)

230922 10230922 11230922 12230922 13230922 14

230922 15230922 16230922 17230922 18230922 19

Eerlijk is eerlijk, hoewel ik de hike steeds minder leuk begin te vinden, hebben we af en toe wel prachtige uitzichten.

230922 20230922 21230922 22

Kijk op die laatste foto hierboven dan hoe steil! Dat is toch niet normaal? Maar natuurlijk laten we daar niets van blijken, bikkels als we zijn.

230922 23230922 24230922 25230922 26230922 27

Bij de allerlaatste hut op de route strijken we even neer voor een groot glas ranja en een mandje brood met worst en kaas. Dat is wel even lekker! In het zonnetje doen we ons tegoed aan al dit lekkers terwijl we ons mentaal voorbereiden op het laatste uurtje van de tocht.

230922 28230922 29

Vol goede moed en met het nodige getier lopen we vervolgens dat laatste uur uit. In totaal hebben we er zo'n vier uur over gedaan als we bij de auto komen, terwijl we uitgingen van vijf uur (zoals stond aangegeven). Al met al dus alsnog niet slecht gedaan, en met ruim 16.000 stappen op de teller stappen we weer in de auto. "Pff, wat een wandeling", weet ik nog uit te brengen. "Nou, ik vond het nog wel meevallen", klinkt het naast me, gevolgd door een "Jij hebt deze route uitgekozen, hè?" Ik besluit er maar niet op in te gaan.

230922 30230922 31230922 32230922 33

Tijd om terug te rijden naar ons hotel! Eerst kunnen we nog een ruim uurtje chillen op de kamer, en van 17:00 tot 19:00 hebben we de sauna gereserveerd. Dat vinden de beentjes wel even fijn! Het gezellige van zo'n hotelsauna is dat het lekker kleinschalig is. Er zijn nog 2 stellen die gereserveerd hebben, dus om en om wisselen we wat af tussen het stoombad, de sauna en afkoelen, en we kletsen ondertussen gezellig een beetje met elkaar. Eén meneer heeft zelfs mentholkristalletjes meegenomen voor op de kolen, dus al met al worden het twee hele gezellige uurtjes en kennen we nu bijna het halve hotel.

Tamara gaat al iets eerder terug naar boven en rond 19:00 volg ik ook braaf. We werken nog even de berichtjes op de telefoon bij en gaan dan weer naar beneden voor een heerlijke pizza en een toetje. Wat een leven ;-)

230922 34230922 35230922 36

We zijn er trouwens ondertussen achtergekomen dat we de dag van vandaag eigenlijk voor morgen gepland hadden, dus doen we morgen de dag van vandaag maar. Flexibel zijn we, toch? Dat betekent wel dat we morgen een relatief kort dagje hebben aan het Lago di Braies, maar dat is na vandaag ook wel even lekker. Nu maar duimen dat het weer een beetje meevalt de komende dagen, maar we gaan het zien! Welterusten weer!

1. Carla:
    🤣🤣 Even lekker kunnen gieren weer 🤣🤣
    Tamara is ook zo’n lekkere droge
    Jij hebt deze route uitgekozen 🤣
    Maar wat een mooie omgeving en de pizza lijkt me ook wel wat.
    Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben.
    Slaap lekker lieverds 😘
  2. Martin en Tamara:
    23 september 2022
    Pfff nou echt he! Maar uiteindelijk toch weer een mooie dag geweest zo! 😁😘
  3. Trudy Buitendijk:
    23 september 2022
    Wat zullen jullie lekker slapen!!
    Leuk verhaal weer...ik ben weer bij.😉
    Welterusten...😘😘
  4. Martin en Tamara:
    23 september 2022
    Haha reken maar! Tamara is al vertrokken 😜 Slaap lekker!
  5. Erna:
    Haha knap gedaan hoor
  6. Martin en Tamara:
    23 september 2022
    Haha dank je wel! Ik ben best wel trots dat het gelukt is ook 😂👊💪💪
  7. Judith:
    24 september 2022
    Wat is het toch prachtig in de bergen 🏔️. Ik kan niet wachten tot de wintersport. Echt als ik zou moeten kiezen tussen een 2e huis in Spanje of Oostenrijk dan werd het absoluut Oostenrijk. Elke morgen de gordijnen open en the hills are alive 🤣🤣 maar echt hoor. Doe mij maar de bergen. Die langlauf skeelers zie je heel veel daar zo kun je het hele jaar langlauf training doen. Maarre mij niet gezien om het zo tegen die berg op te doen. Echt ik zou ter plekke in storten 😂😂😂.
    Jullie hike was wel supermooi hoor. Maar er zitten idd hele steile stukken tussen 🥵 ik zou daar toch ook wel om tieren/vloeken. Pffffff
    Enne knap in 4 uur tijd. Meestal als aangegeven staat dat t 4 uur duurt dan doe je er langer over. Knap hoor.
    En daarna een welkome traktatie PIZZA 🍕 zag er goed uit. Zo vandaag mijn laatste vroege dienst en dan ben ik er weer even klaar mee gelukkig. Geniet van vandaag en hopelijk niet te veel slecht vd week. 🤗🤗🤗🤗
  8. Martin en Tamara:
    24 september 2022
    Haha lekker, ff geen vroege diensten meer 😜 En het is hier wel schitterend inderdaad! Wij zijn nu net wakker. Straks richting Lago di Braies 😁
  9. Liesbeth:
    24 september 2022
    Wat een heerlijk verhaal weer om te lezen en wat een prachtige natuurfoto's!🤩
  10. Martin en Tamara:
    24 september 2022
    Ja, het is hier echt mooi!
  11. Kaat:
    5 oktober 2022
    Hilarisch dit verhaal. Martin snap je nu waarom ik alleen afdalingen doe in Oostenrijk? 🤣 wel superstoer dat jullie dit allemaal gewoon doen. Toppertjes