Martin en Tamara in Noord-Italië - Dag 4: Bolzano, Oberbolzen en Klobenstein

22 september 2022 - Welsberg-Taisten, Italië

Na het ontwaken, starten we de dag met het doornemen van alle leuke reacties op het verslag van gisteren. Dank jullie wel daarvoor, dat maakt het schrijven nog leuker! Mocht je dat nog niet hebben gedaan, vergeet dan ook niet om op "volgen" te drukken, dan krijg je altijd een mailtje als er een nieuw verslag is. Als je dat al wel hebt gedaan bij onze huwelijksreis, maar nu nog niet, dan moet je dat even opnieuw doen omdat we voor alles na de huwelijksreis een nieuwe URL hebben.

Het ontbijtbuffet in ons hotel blijkt iets uitgebreider te zijn dan in de hotels hiervoor. Niet dat we zulke grote ontbijters zijn, maar het is altijd fijn om de keuze te hebben. Ook de Nesquick met echte warme melk wordt gewaardeerd :-)

220922 01

Als alle tassen eenmaal weer in de auto staan en de vuile was is overgeheveld, rijden we richting Bolzano, waar we na ongeveer een kwartiertje wachten kunnen parkeren onze het Piazza Walther, het grote plein in de stad.

220922 02220922 03220922 04220922 05

We beginnen met een rondje door de binnenstad, een gezellig stadje met een mooie middeleeuwse architectuur. We lopen nog even door de versmarkt en ontdekken verschillende straatjes met leuke winkeltjes voordat we weer terugkomen op het plein voor een kopje koffie en een Affogato Densa: dikke warme chocolade met een bolletje vanille-ijs erin... jammie!

220922 06220922 07220922 08220922 09

Nu we toch op het terras zitten, bespreken we ons plan van aanpak. Het centrum is niet heel veel groter dan wat we al gezien hebben, maar er gaat wel een kabelbaan de berg op, naar Oberbozen, en van daaruit gaat er zelfs een treintje nog verder. Daar zijn we wel benieuwd naar. Ook willen we nog even kijken bij een toeristentreintje dat door Bolzano rijdt. Dat laatste besluiten we als eerste te doen, en niet veel later zitten we voor 5 euro per persoon tussen andere toeristen de stad te bezichtigen. Er lopen hier trouwens ook nog wat verdwaalde soldaten in kostuum met zo’n veer op hun hoofd, wat me meteen doet denken aan Allo, Allo. What a mistake-a to make-a!

220922 10

Het is een leuk ritje om te maken, maar de stad stelt niet veel bijzonders voor. De rit duurt dan ook niet zo lang, dus een klein halfuurtje later zijn we al op weg naar de kabelbaan, die op nog geen kwartiertje lopen ligt.

220922 11220922 12220922 13

Bij de kassa staat een behoorlijke rij, maar de ticketautomaat is nog helemaal vrij. Als we daar naartoe lopen, blijkt dat die alleen contant geld accepteert, dus dat zal de reden wel zijn. Gelukkig hebben we genoeg op zak, dus we schaffen de tickets aan en gaan richting kabelbaan!

Het blijkt een kabelbaan te zijn met een prachtig uitzicht. Wat kun je hier mooi diep over de vallei uitkijken! Ook de bergen op de achtergrond zijn schitterend om zo vanuit de lucht te zien.

220922 14220922 15

Eenmaal boven aangekomen, pakken we eerst even een terrasje voor een hapje en een drankje, terwijl we genieten van het uitzicht, en als de innerlijke mens weer gevoed is, lopen we richting het treintje dat ons verder brengt.

220922 16220922 17220922 18220922 19

Op het einde stappen we uit en lopen we even rond in het dorpje Klobenstein dat hier ligt. Er is een "panoramawandelroute" die niet te lang is, dus die besluiten we maar even te bewandelen. Misschien niet direct heel handig op onze sandaaltjes, maar we zien inderdaad wel een paar mooie uitzichten en lopen nog even een echt "Sound of Music"-weilandje in.

220922 20220922 21220922 22220922 23

Als we uitgespeeld zijn, nemen we het treintje en vervolgens de kabelbaan weer terug naar beneden en lopen we terug richting onze auto. Ons hotel voor vanavond en morgen ligt op zo'n anderhalf uur rijden, dus het is een mooie tijd om die kant op te gaan.

220922 24220922 25

Rond 17:15 arriveren we bij hotel Chalet Olympia, waar we de sleutel van een lekker ruime kamer krijgen. De inrichting is simpel, maar dit hotel heeft wel een pizzeria, een restaurant én een sauna, dus wij kunnen ons hier prima vermaken!

220922 26220922 27

De sauna is geopend tussen 17:00 en 19:00, dus die besluiten we voor morgen te bewaren, na de lange wandeling die we dan gaan maken.

We installeren ons op de kamer en om iets na zessen lopen we naar beneden voor onze eerste echte Italiaanse pizza's, en eerlijk is eerlijk, ze smaken heerlijk! Nog twee lekkere warme mini-appelbeignets met vanilleroom erachteraan en wij zijn weer blij!

220922 28220922 29220922 30

Terug op de kamer chillen we nog even en vanavond gaan we op tijd naar bed, want morgen willen we een beetje op tijd opstaan voor de wandeling die op de planning staat, om drie bergtoppen heen die hier bekend zijn. Voor nu doen we dus de oogjes dicht en snaveltjes toe!

1. Trudy Buitendijk:
    22 september 2022
    Wat een leuke dag weer zeg...lekker relaxed...maar ook lekker bezig.
    Heerlijke dingen komen er voorbij...mmmm
    Welterusten en fijne dag morgen..🙋🏼‍♀️🙋🏼‍♀️🙋🏼‍♀️😘
  2. Martin en Tamara:
    22 september 2022
    Ja, we hebben weer heerlijk genoten! En die warme melk met advocaat houden we erin 😜 Slaap lekker voor straks! 😃😘
  3. Judith:
    22 september 2022
    Wat een prachtig weer hebben jullie weer gehad vandaag.
    Dus Bolzano is eigenlijk niet zo heel groot.
    Wat een mooie uitzichten weer hoor. Heerlijk die bergen.
    Enne je hebt toch wel even Do Re Mi gezongen he in het weilandje op je sandaaltjes 🤣🤣🤣🤣.
    Dit was de 1e pizza van de vakantie maar vast niet te laatste hahaha, maarre hij ziet er goed uit.
    Welterusten enne succes met de wandeling van morgen (hopelijk dan wel met bergschoentjes 🤪)
    Doeiiiiiiiiii
  4. Martin en Tamara:
    22 september 2022
    Haha heel misschien heb ik wel gezongen en een klein dansje gedaan 😜🙈🙈🤣 Dank je wel, hopelijk morgen na de wandeling nog zo vrolijk! 😁
  5. Carla:
    22 september 2022
    Wat heb jij toch met kabelbanen 😛🙈
  6. Martin en Tamara:
    23 september 2022
    Haha mooi uitzicht hoor 😜
  7. Chris:
    22 september 2022
    Dat ziet er allemaal prachtig en geweldig uit. Als ik dat zo zie goes my heart boom-titty-boom-titty-boom, om in de Allo-Allo sfeer te blijven ;-)
    Geniet er nog lekker van skatties.
  8. Martin en Tamara:
    23 september 2022
    🤣 Haha dank je wel! 😁
  9. Kaat:
    5 oktober 2022
    Allo en allo en sound of music in een verhaal, geweldig. De omgeving is geweldig om te zien zo op de foto's.