Martin en Tamara in Noord-Italië - Dag 3: Hiken en kastelen in de Dolomieten

21 september 2022 - Bozen, Italië

En weer is er een nieuwe dag aangebroken! Wat voelt dat altijd lekker, hè? Als je aan het begin van je vakantie zit en nog zoveel dagen te gaan hebt.

In het hotel nuttigen we even een simpel ontbijtje, bijgestaan door een shake voor de vitamientjes en proteïentjes, want we gaan vandaag hiken in de bergen! We hebben een interessante route op internet gevonden, dus zodra we zijn uitgecheckt, rijden we richting de aangegeven parkeerplaats.

210922 01

De route begint tussen de talrijke druivengaarden die deze regio rijk is. We wandelen langs blauwe, witte en rode druiven, en af en toe langs een paar appelgaarden. Heel stiekem proeven we een blauw druifje, en wat zijn die hier lekker zoet! Het is dat de port hier niet vandaan komt, anders zou je denken dat ze daarvoor gebruikt werden.

210922 02210922 03

Al snel loopt de route verder omhoog, de berg op en de bossen in. De schaduw is welkom, want ondanks het feit dat het nog geen 15 graden is, brandt het zonnetje al fel en is het tijdens het wandelen best wel warm. Het duurt dan ook niet lang voordat we de vesten uittrekken.

210922 04210922 05

Terwijl we steeds verder de berg op lopen, genieten we van de prachtige uitzichten. We kunnen mooi op de vallei neerkijken en her en der zien we ook nog wat ruïnes en kastelen.

210922 06210922 07

Hoewel deze hikeroute als "medium" werd aangegeven, valt hij op sommige stukken toch nog best wel tegen door het steile klimmen langs niet altijd even goed aangelegde paden. Genoeg rustmomenten pakken en goed uitkijken waar je je voeten neerzet, is dus het devies.

Na ongeveer een uur lopen, komen we bij het eerste van de twee kastelen op deze route. Op woensdag is de binnenkant helaas gesloten, maar je kunt er wel omheen lopen, en ook de binnenplaats is geopend. Je kunt er zelfs middeleeuws kegelen, als je zou willen!

210922 08210922 09210922 10210922 11210922 12210922 13210922 14

Wanneer we genoeg hebben gezien, lopen we verder. Eindelijk loopt de route naar beneden, denken we vrolijk. Al snel komen we er echter achter dat dat van korte duur is, want we gaan na de afdaling weer even steil omhoog en komen zelfs op een punt dat zo steil is, dat ze een trap hebben aangelegd.

210922 15210922 16210922 17

Flinke tegenvaller dus, maar gelukkig hebben we genoeg te drinken mee! Als we nog een goed uur gelopen hebben, komen we op een punt waarop de route ons nog wat verder omhoog stuurt, om vervolgens weer te keren en de weg omlaag te vervolgen. Na wat nader onderzoekswerk, blijkt dat hogerop nóg een kasteeltje ligt. Dat wisten we niet! Maar nu de grote vraag: gaan we weer verder omhoog om daar te kijken, of lopen we terug naar de auto?

210922 18210922 19210922 20

Ach, we zijn hier nu toch, dus na de beentjes even flink wat moed ingepraat te hebben, lopen we toch nog maar een stukje verder naar boven, en daar krijgen we geen spijt van! Op de binnenplaats van het kasteel zit namelijk een horecagelegenheid waar we kunnen genieten van een zeer welkome apfelschorle en een plankje met worst, kaas en brood om te delen... Jammie!

210922 21210922 22210922 23

Je merkt dat deze streek eigenlijk haast meer Duits (of Oostenrijks) is dan Italiaans. Dat zie je aan de Duitse menukaarten, en de meeste mensen praten hier ook gewoon Duits. Voor ons wel makkelijk, want dat gaat beter dan Italiaans.

Als we weer gehydrateerd en gevuld zijn, beginnen we aan het laatste stukje: de afdaling terug richting de wijngaarden en de auto. Ook deze steile stukken kunnen verraderlijk zijn en je moet goed uitkijken waar je je voeten neerzet, maar we weten zonder kleerscheuren bij de auto aan te komen!

210922 24210922 25

Het is inmiddels al 14:00, dus we besluiten maar vast richting ons volgende hotel te rijden, in de hoop dat we alvast kunnen inchecken, en dat kan gelukkig! Niet veel later settelen we ons dus op onze kamer in Hotel Raffl. In vergelijking tot de vorige hotels, is dit allemaal iets luxer en uitgebreider. De kamers zijn wat moderner en je kunt hier gewoon in het hotel dineren, dat is wel makkelijk.

210922 26210922 27

Nog even twijfelen we of we nog naar een meer zullen gaan dat hier relatief in de buurt ligt, maar gezien de tijd en de vermoeide beentjes vinden we het eigenlijk wel prima om de tweede helft van de middag lekker in het hotel door te brengen. Zo kunnen we vast aan het verslag beginnen en even rustig een spelletje doen en chillen. Het is tenslotte vakantie ;)

210922 28

Ook wisselen we weer even van kleding tussen de koffers. Omdat we deze vakantie van hotel naar hotel hoppen, hebben we een grote koffer achter in de auto liggen met alle kleding, en elke 3-4 dagen doen we de dingen die we nodig hebben vanuit daar in een klein koffertje, en de vuile was uit het kleine koffertje gaat dan weer in een tasje in de auto. Zo hoeven we niet steeds met die grote koffer heen en weer te slepen. Slim, toch?

Zoals gezegd, blijven we de rest van de middag lekker rond het hotel. We spelen onder het genot van een cocktailtje even een spelletje op het terras en we relaxen nog wat op onze kamer.

210922 29210922 30

Rond 19:00 schuiven we aan voor het diner: een 3-gangenmenu voor 25 euro per persoon. Veel stelt het niet voor en helaas hebben alle 3 de hoofdgerechten waar je uit kunt kiezen polenta als bijgerecht, maar wederom: voor dat geld mag je eigenlijk niet klagen.

210922 31210922 32210922 33

Als we rond 20:15 uitgegeten zijn, trekken we ons weer terug op onze kamer om het verslag af te maken en nog even de te bezoeken plekken voor morgen op te zoeken. Morgen gaan we Bolzano bezichtigen, de "hoofdstad" van deze regio, met een mooi middeleeuws centrum. Slaap lekker weer, en voor nu: buona notte!

1. Carla:
    21 september 2022
    Fantastische dag weer en wat een mooie foto’s.
    Slaap lekker lieverds ❤️😘
  2. Martin en Tamara:
    22 september 2022
    Dank je wel, jullie ook! 😘
  3. Gerry:
    21 september 2022
    Hai Tamara en Martin.Wat is het weer leuk om jullie weer te volgen.De beentjes hebben jullie alweer goed laten werken👍👍Het is wel mooi daar hé. Nog een hele fijne vakantie. Dikke knuffel van ons. 🥰🥰
  4. Martin en Tamara:
    22 september 2022
    Nou, zeg dat wel! Die zijn goed warm gelopen voor de komende dagen 😉 Leuk om van jullie te horen, dikke knuffel terug! 😘
  5. Trudy Buitendijk:
    21 september 2022
    Jeetje dapper zeg...goeie conditie...zo zie je wel nog is wat..😎💪👍😘
  6. Martin en Tamara:
    22 september 2022
    Ja, het is echt schitterend hier! Benieuwd ook naar de komende dagen, want afgaande op wat er op internet staat, hebben we nog wat mooie plekjes voor de boeg! 😁😘
  7. Peter en Elize:
    Ben weer bij! Geniet van jullie mooie dag morgen! 😘
  8. Martin en Tamara:
    22 september 2022
    Dank je wel lieverd, dikke knuffel daar! 😘
  9. Judith:
    22 september 2022
    Mooi daar hoor. En gelukkig geen 30 gr om te wandelen want dan leg je t echt af.
    Benieuwd naar Bolzano. Ikke heb vroege dienst (tis nu 5:40) dus ik heb medelijden met mezelf. Zo niet leuk. Zullen we ruilen 🤣🤣 Geniet van vandaag 🤗🤗
  10. Martin en Tamara:
    22 september 2022
    Haha vroege diensten zouden verboden moeten worden! Zo vroeg opstaan kan niet gezond zijn 🙈🙈🙈 Sterkte daar!
  11. Oli:
    22 september 2022
    Zo leuk om weer meegenomen te worden in jullie avonturen. Een mooie tijd de komende dagen en ik lees met plezier mee. 😀
  12. Martin en Tamara:
    Leuk! Dank je wel voor je berichtje! 😃😘
  13. Kaat:
    5 oktober 2022
    Jeetje joh wat hebben jullie al flink gewandeld.