Martin en Chris in Normandië - Dag 6: Batterie de Merville en Le Grand Bunker

13 juli 2022 - La Folie, Frankrijk

Woensdag 13 juli, de laatste volle dag van ons bezoekje aan Normandië! Na een heerlijk ommeletje bedanken we onze gastvrouw, die in goed Frans antwoordt met: "Yur welkum", voordat we aan onze reis richting het oosten beginnen. Even snel tanken en de auto schoon spuiten (nou ja, Chris dan, want ik vind hem zo ook wel prima) en dan door richting de Batterie de Merville. We jassen er hier in een week meer batterijen door dan ik thuis in een heel jaar gebruik, maar dat terzijde ;-)

Deze batterie is helemaal mooi opgeknapt en in elke bunker is hier getracht weer te geven hoe het er vroeger uitzag, met poppen, props, filmpjes en in één bunker zelfs een volledige licht- en geluidshow. Als we deze batterie als eerste hadden gedaan, hadden we de rest kunnen overslaan ;-) Dit is wel echt een tandje hoger dan alle andere batteries die we gezien hebben.

130722 01 130722 02 130722 03 130722 04

Het is dan ook al 13:15 als we weer buiten staan en doorrijden naar de volgende halte, het Pegasus Bridge Museum. Daarnaast ligt een restaurantje waar we kunnen lunchen, dus dat komt goed uit, want we lusten inmiddels wel wat! We schuiven dus aan bij Les 3 Planeurs (oftewel De 3 Vliegtuigen) voor een heerlijke steak haché en een kippetje.

130722 05 130722 06

Als we de buikjes vol hebben, rijden we naar het museum ietsje verderop, dat dieper ingaat op de parachutisten en de verovering van de Pegasusbrug. Dit museum is niet heel groot, maar ze hebben wel een leuke rondleiding waarin meer uitleg wordt gegeven over deze brug en over de Bailey-bruggen, die binnen drie uur konden worden opgebouwd om zwaar materieel over te verplaatsen.

130722 07 130722 08 130722 09 130722 10 130722 11

Wanneer we hier uitgekeken zijn, rijden we door naar Ouistreham voor de laatste stop van vandaag: Le Grand Bunker. Dit is een bunker van vier verdiepingen waarin nog heel veel intact is gelaten. Zo kun je nog door een echte afstandszoeker kijken, en het uizicht vanaf bovenop de bunker is schitterend.

130722 12 130722 13 130722 14

Als we uitgekeken zijn, rijden we terug naar ons chateau, waar we nog even een uurtje relaxen voordat we ons opfrissen en richting La Maison Blanche in Bayeux gaan, waar we voor het diner gereserveerd hebben. Het is een klein halfuurtje rijden, maar je moet er iets voor overhebben, hè?

130722 15 130722 16

Het restaurant kunnen we uiteindelijk omschrijven als... Iets te pretentieus voor wat ze werkelijk zijn, maar wel erg gezellig. Mijn mosselen vooraf bleken een soort mossel-kerriesoep te zijn, Chris' surf en turfsalade bestond uit garnalen met zalm, een bavette kán heel lekker zijn als je hem goed bereidt, en het nutella-ijs bij het dessert was gewoon mokka-ijs. Desalniettemin hebben we het prima naar ons zin gehad met de vriendelijke bediening en live pianomuziek, dus het is ze vergeven ;-)

130722 17 130722 18 130722 19 130722 20 130722 21 130722 22

Rond 21:15 rijden we weer terug naar ons chateau, waar we van nog een paar portjes genieten terwijl we de avond afronden. Morgenochtend rijden we weer terug richting Nederland en dan zit het er weer op! Bedankt allemaal voor het volgen en voor de leuke reacties, en tot de volgende keer!

1. Judith:
    13 juli 2022
    Jullie hebben een leuk en mooi tripje gemaakt. Met prachtig weer.
    Dat pegasus logo van de parachutisten (airborne) is ook het logo bij het Airborne Hartenstein museum in Oosterbeek. En elke 1 zaterdag van de maand september wordt er de airborne wandeltocht gehouden ter nagedachtenis aan de slag om arnhem. En kom je tijdens de wandeltocht ook langs het engelse kerkhof. Dus mocht je as zaterdag 3 september nix te doen hebben dan is er de 75e airborne wandeltocht.
    Best wel indrukwekkend die bunkers dat ze dat toen al gewoon 3 verdiepingen konden bouwen.
    En is het lang rijden naar NL??
    Wij hebben morgen en overmorgen een 🚘 gehuurd en gaan hier t eiland rondcrossen.
    T was weer leuk om jullie verhalen te lezen.
    🤗🤗🤗🤗
  2. Martin en Tamara:
    13 juli 2022
    Oooh lekker man, geniet er nog even van! Voor ons is het een ritje van een kleine acht uur, dus als het goed is, zijn we voor het avondeten weer thuis. Fijne vakantie nog! 😁🌞
  3. Bert Holtes:
    13 juli 2022
    Dat was een leuke ervaring om jullie belevenissen mee te maken. Goede terugreis.
  4. Martin en Tamara:
    Leuk om te horen! Dank je wel, Bert! 😃
  5. Carla:
    14 juli 2022
    Nou jullie hebben er weer lekker van genoten en ik neem aan dat jullie bikkels de Port inmiddels soldaat gemaakt hebben.
    Nog heel even genieten 😊 en dan rustig aan lekker naar huis.
    Goede reis mannen en Martin, we zien jullie dinsdag 🎂☕️🥩🥃🥳🥳🥳
  6. Martin en Tamara:
    14 juli 2022
    Nou, tot onze schaamte moeten we bekennen dat we het laatste restje vanavond in Nederland moeten opmaken. Met de laatste twee dagen noodgedwongen buiten de deur ete, ging het met de port iets minder hard 🙈

Tot dinsdag! 😁🥳😘
  7. Gerrit:
    14 juli 2022
    Mooie verhalen en zo herkenbaar. Wij waren er vorig jaar. Idd, als je deze dag eerst had gedaan viel al het andere in het niet.
  8. Martin en Tamara:
    Haha echt he! Maar we hebben een toptijd gehad! Nu weer op de terugweg 😃
  9. Gerry:
    14 juli 2022
    Hai Hai.Wat hebben jullie een geweldige week gehad!!!!Nog lekker nagenieten.
    Goede en veilige thuisreis. 😘😘
  10. Martin en Tamara:
    14 juli 2022
    Ja absoluut, we hebben volop genoten! Dank je wel, we zijn nu onderweg terug! 😄😘
  11. Gerrit:
    Wij nu weg met de camper. Richting zuiden. Cu
  12. Martin en Tamara:
    Oeh lekker, veel plezier!! 😁🌞😎
  13. Oli:
    14 juli 2022
    Ik heb vanaf hier weer enorm genoten van jullie avontuur. Oorlog verhalen en -geschiedenis zijn zo ontzettend belangrijk om niet te vergeten. Of we er echt iets van leren??? Ik laat het maar in het midden. Bedankt in elk geval dat je ons zo gedetailleerd hebt ‘meegenomen’ op jullie mannen-vakantie. Veilige rit terug en groetjes aan de dames thuis .
  14. Martin en Tamara:
    Leuk om te horen! We zijn inmiddels bijna thuis. Dikke knuffels daar! 😁😘