Martin en Chris in Normandië - Dag 5: Arromanges en Museum Caen

12 juli 2022 - La Folie, Frankrijk

Dag 5 alweer... de tijd vliegt! Vandaag en morgen zijn we nog in Normandië en dan rijden we alweer terug.

Vandaag is de eerste halte die op de planning staat het 360 graden-museum, dus daar gaan we na ons ontbijt als eerste naartoe. Dit museum ligt boven het plaatsje Arromanges bij Gold Beach. Als we op de parkeerplaats uitstappen, komen we al direct langs een paar mooie beelden en hebben we een prachtig uitzicht op het dorpje onder ons.

120722 01 120722 02 120722 03

De film vertelt over D-Day en de 100 dagen die daarop volgden, en hoe de Geallieerden hier dorp voor dorp terug veroverden, en dat alles natuurlijk in 360 graden op schermen overal om je heen.

120722 04 120722 05

Na de film lopen we het steile pad af richting het dorp, waar we het Musee d'Embarkement met een bezoekje vereren. Dit is een vrij compact museum, maar het leuke is dat deze helemaal is toegespitst op de kunstmatige haven die hier destijds gebouwd werd om al het zware materieel aan land te kunnen krijgen, want daar moet je als echte oorlogsvoerder natuurlijk ook aan denken!

120722 06 120722 07 120722 08

Het volgende bezoek op de planning is het Libery Museum. Als we daar echter aankomen, vinden we een gesloten deur met het volgende briefje erop:

120722 09

Kak! Dan maar eerst lunchen en over een uurtje terugkomen. We kwamen net langs een brasserie waar ze mosselen hebben. Die moeten dan dus maar even proeven! Heerlijke mosselen met camembert en een ijsje met calvados na. Het is tenslotte toch een beetje vakantie!

120722 10 120722 11

Inmiddels is het 13:00, dus we lopen vol goede moed terug naar het Liberty Museum, waar we met een gulle glimlach worden begroet door eigenaar Hans, een Nederlander! Hij vertelt in geuren en kleuren over de veteranen die hij hier al heeft mogen ontvangen en over hoe dit museum tot stand is gekomen. Inmiddels heeft hij erboven ook een bed & breakfast, en ondanks dat dit maar een heel klein museumpje is, is het toch leuk om eens kennis te maken en de verhalen erbij te horen.

120722 12 120722 13 120722 14

Een klein halfuurtje later staan we buiten en lopen we terug het pad op richting de auto. We hebben alles rondom dit dorpje nu gezien en gaan door naar onze volgende halte: de Batterie de Longes-sur-Mèr. Dit is een open toegankelijk gebied met vier bunkers waarvan er bij 3 de geweren nog in staan. Heel mooi om eens te zien hoe het er dus eigenlijk uitzag! Daarnaast ligt een stuk verderop nog de uitzichtbunker, waar ook een scène van The Longest Day is opgenomen.

120722 15 120722 16 120722 17

Aangezien we eigenlijk de hele planning van vandaag al hebben afgewerkt en het pas 15:00 is, doen we vast iets wat pas voor morgen op de planning stond: het museum in Caen. We hebben hier uitgebreid de tijd voor en die hebben we ook wel nodig! Dit museum is een stuk veelzijdiger dan alles wat we tot nu toe hebben gezien. Er wordt hier niet alleen ingegaan op D-Day, zoals bij bijna alle musea hier, maar hier wordt de hele oorlog behandeld, alsmede de Koude Oorlog die erop volgde. Er valt hier genoeg te lezen, er worden films vertoond, je kan een oude bunker bezoeken... Al met al zijn we hier tot 19:00 meer dan zoet. Dit museum is echt een aanrader!

120722 18 120722 19 120722 20 120722 21 120722 22 120722 23

Als we iets na half acht terug zijn in ons kasteel, wacht ons een grote deceptie: de chef-kok moest voor familie-aangelegenheden weg! Vandaag en morgen kunnen we dus niet in ons kasteel dineren, merde! We moeten dus iets anders gaan verzinnen, en aangezien het al half acht is geweest, besluiten we na kort overleg om een keer voor de ongezonde hap van McDonalds te gaan. We hebben namelijk al aardig trek inmiddels. Morgen zoeken we dan wel weer wat culinairs uit.

Die Mac hebben we gevonden op 15 km afstand, dus rond kwart over acht schuiven we daar aan voor een burger, en met een iets te smerig gevoel rijden we rond een uurtje of 21:00 weer terug naar ons chateau. Inmiddels hebben we overigens voor morgen al wel vast een reservering gemaakt bij een fatsoenlijk restaurant.

Eenmaal terug, maken we het verslag natuurlijk nog even af en dan is het tijd om rustig aan naar bed te gaan. Morgen alweer de laatste dag hier, maar we hebben nog wat toffe dingen op de planning. Tot dan!

1. Judith:
    12 juli 2022
    Jullie hebben weer veel gezien vandaag. Très bien messieurs. En Ach voor één keer een maccie is ook lekker. Geniet van jullie laatste dag morgen!!
  2. Martin en Tamara:
    13 juli 2022
    Dank je wel, komt zeker goed! We zitten weer heerlijk in het zonnetje te ontbijten, dus het wordt weer een mooie dag 😁 Jij ook veel plezier natuurlijk!!