Martin en Chris in Normandië - Dag 4: Musea en Begraafplaatsen

11 juli 2022 - La Folie, Frankrijk

Half acht... de kasteelheren worden wakker. Vannacht waren we zelfs de enige gasten, dus we hadden het hele kasteel voor onszelf! We douchen, ontbijten met een heerlijk eitje op het terras en rijden richting onze eerste halte van vandaag: Pointe-du-Hoc! Dit gebied langs de kliffen heeft het rondom D-Day zwaar te verduren gehad onder de bombardementen, wat je hier nog steeds heel duidelijk kunt zien aan de gigantische kraters.

110722 01 110722 02 110722 03

Je kan hier ook diverse bunkers in en ze hebben een soort gedenkpaal gemaakt in een wel heel bijzondere vorm...

110722 04 110722 05 110722 06

Na ongeveer een halfuurtje zijn we hier wel uitgekeken en rijden we richting Batterie de Maisy, een oud verdedigingswerk waar je door de loopgraven kunt lopen en in bunkers kunt kijken. Je merkt hier echter duidelijk dat er niet actief in geïnvesteerd wordt, waardoor de bunkers niet meer zijn dan donkere betonnen hokken met hier en daar een lampje. Erg zonde, want je kan er zoveel meer mee.

110722 07 110722 08 110722 09 110722 10

Volgende halte: Het Omaha Beach Museum! Het klinkt allemaal heel spannend, maar het blijkt helemaal niets voor te stellen! Twee ruimtes met wat gedisplayde voorwerpen en een paar poppen en een klein binnenplaatsje met wat opgestelde voertuigen. Wat je op de foto's ziet, is zeg maar het hele museum, dus als je hier ooit bent, kun je jezelf dat bezoekje besparen ;-)

110722 11 110722 12 110722 13

Dat betekent wel dat we nu voor liggen op schema. Gaan we al lunchen, of toch eerst maar het Overlord Museum? Aangezien we allebei nog niet zoveel honger hebben, besluiten we voor het laatste te gaan.

Bij de ingang van dit museum is het behoorlijk druk, maar eenmaal binnen, merk je daar gelukkig niet zoveel meer van, omdat het allemaal vrij groot is opgezet, met veel nagebouwde scènes en grote legervoertuigen waar je langs loopt. Zeker een aanrader om eens te doen als je in de regio van Omaha Beach bent!

110722 14 110722 15 110722 16 110722 17

Vlak naast het museum ligt een eettentje, dus daar stoppen we voor de lunch. We zijn overduidelijk niet de enigen met dit idee, want het is er gigantisch druk. Na even wachten krijgen we dan toch een tafeltje toegewezen en even later zitten we met smaak onze "galettes" (hartige pannenkoeken) op te peuzelen.

110722 18

Met volle maagjes is het dan tijd om verder te gaan richting de Amerikaanse begraafplaats. Hier bekijken we eerst even de tentoonstelling en film onder het hoofdgebouw, waarna we de begraafplaats zelf oplopen. Het is uiteraard heel indrukwekkend om al die witte kruizen 'in het echt' te zien en het valt ook meteen op hoe netjes alles hier onderhouden wordt.

110722 19 110722 20

Dit in schril contrast met de Duitse begraafplaats in La Combe, onze laatste halte van vandaag. Hier zie je het en der een reeks van vijf bruine kruizen staan tussen een hoop eenvoudige bruine gedenkstenen in de grond, en hoewel het gras netjes gemaaid is, zie je dat hier duidelijk minder wordt geïnvesteerd in onderhoud en aankleding.

110722 21 110722 22 110722 23

Als we ook hier uitgekeken zijn, gaan we terug naar ons kasteeltje. Vandaag zijn we eerder terug dan normaal, maar dat is geen probleem! Dat geeft ons mooi de tijd om een van de andere kamers te bewonderen, waarna we met een portje wat tv kijken en nog even lekker op de ligbedjes buiten gaan liggen. Met die 30 graden is het hier prima uit te houden, wat een leven! Je wordt er zelfs een beetje moe van 😉

110722 24 110722 25 110722 26 110722 27

Rond 19.30 is het weer tijd om aan te schuiven voor het diner. De chef-kok heeft vandaag een speciale versie van de caesarsalade bereid, gevolgd door een overheerlijke entrecote, een bordje met diverse kaasjes, en als afsluiter een crème brûlee.

110722 28 110722 29 110722 30 110722 31

Na dit overheerlijke maaltje trekken we ons terug op de kamer om het verslag af te maken, onder het genot van een lekker portje, anders komt die fles natuurlijk nooit op. Hoewel, we zijn al aardig op weg…

110722 32

Dan nog even tv kijken en weer lekker gaan slapen, want morgen staan er weer diverse musea en een nieuwe batterie op de planning. Tot dan!

1. Gerry:
    11 juli 2022
    Weer een mooie dag en voor mij ook weer herinneringen .
    na afloop lekker relaxen en van het diner genieten en natuurlijk ook van het portje.
    lekker blijven genieten en ik kijk uit naar het volgende verslag
  2. Martin en Tamara:
    11 juli 2022
    Ja we liggen nu nog even heerlijk met een portje Mr Bean te kijken, en dan zo lekker slapen!
  3. Gerry:
    11 juli 2022
    Hai lieverds.Wat een mooie reis maken jullie en al zoveel gezien.En Martien wat maak jij er een geweldig verhaal van 👍🤣Nog een paar mooie dagen en dikke knuffel. 😘😘
  4. Martin en Tamara:
    11 juli 2022
    Dank je wel, leuk om te horen! Dikke knuffel terug! 😁😘😘