Martin en Chris in Normandië - Dag 3: Batteries, Airborne Museum, Victory Museum

10 juli 2022 - La Folie, Frankrijk

Toen we gisteren aan het eind van het ontbijt waren, zagen we een bordje staan dat aangaf dat je ook om onder andere omeletjes kon vragen die de chef-kok van het kasteel kon bereiden. Drie keer raden dus waar wij vandaag de dag mee begonnen! Heerlijk in het zonnetje op het buitenterras smaakten onze omeletjes met kaas prima! Dit is tenminste een goede bodem om mee op pad te gaan!

100722 01 100722 02

Rond 09:00 gaan we terug naar de kamer om onze spullen te pakken en niet veel later zitten we in de auto op weg naar Batteries de Crisbecq, een oud verdedigingswerk waar je hele stukken door de bunkers kunt lopen. Dat willen we natuurlijk meemaken!

We rijden door de prachtige streek Isigny. Leuk weetje: hier hebben de voorouders van Walt Disney gewoond en daar komt ook zijn achternaam vandaan. Dat was vroeger "d'Isigny" ("uit Isigny"), maar is door de jaren heen verbasterd tot Disney. Weer wat geleerd!

Rond 10 uur komen we aan bij de batterij, en Chris heeft niets te veel gezegd! Je kunt hier door de loopgraven lopen, bunkers betreden en zelfs door "uitkijkkoepels" kijken... Als je lang genoeg bent, tenminste ;-)

100722 03 100722 04 100722 05 100722 06 100722 07

Ook staan er buiten diverse soorten afweergeschut opgesteld en kun je natuurlijk van alles leren over de verdediging van deze bunkers, die door de goede camouflage bijna onzichtbaar waren.

100722 08 100722 09 100722 10

Als we hier zijn uitgekeken, rijden we een paar minuutjes door naar de Batteries d'Azeville, die meer onder de grond liggen. We krijgen hier een audio-apparaatje uitgereikt en op diverse punten langs de route kunnen we dan de bijbehorende audio beluisteren.

De route leidt ons door allerlei smalle gangetjes met lage plafonds en hier en daar een nisje. Verder is er weinig te zien en komt het minder indrukwekkend over dan de batterie waar we vanmorgen gestart zijn, als is de audio-uitleg dan wel weer leuk gedaan.

100722 11 100722 12

Na ongeveer 45 komen we buiten op de 'binnenplaats' waar de audiotoer verdergaat en even later kunnen we de kazematten betreden. In een ervan heeft een goed schot van de USS Nevada een flink gat geboord, waarbij 14 Duitse soldaten zijn omgekomen. Heel interessant om dat verhaal te horen!

100722 13 100722 14 100722 15 100722 16

Als we zijn uitgekeken, rijden we richting het plaatsje Sainte Mère-Église voor de lunch. Dit dorpje heeft een gezellig centrum en na de lunch kijken we nog even bij de kerk waar ooit een Amerikaanse parachutist aan de toren is blijven hangen. Ter nagedachtenis daaraan is er nu een standbeeld van gemaakt.

100722 17 100722 18

We lopen door richting het Airborne museum, dat helemaal gericht is op de parachutisten rondom D-Day. Bij de ingang krijgen we een tablet mee waarop we bij diverse locaties extra informatie kunnen zien. Zie ik er niet kek uit? ;-)

100722 19

Dit museum is mooi opgezet, met een leuke combinatie van nagebouwde scènes, geluid- en lichteffecten, informatie op de tablet en filmpjes over verschillende gebeurtenissen.

100722 20 100722 21 100722 22 100722 23 100722 232

Rond 17:00 staan we weer buiten en we liggen zowaar voor op schema. Dat geeft ons de tijd om nog even een milkshake te halen en het Normandy Victory Museum te bezoeken, dat ook voor Chris nieuw is. We zijn dus allebei even benieuwd!

100722 24 100722 25 100722 26

Ook dit museum is weer leuk opgezet, met een variatie van objecten, nagemaakte scènes en filmpjes. We worden zelfs nog even uitgenodigd om mee te doen met het gevecht!

100722 27 100722 28

Als we de vestiging hebben verdedigd en de vijand hebben afgeslagen, rijden we nog even naar ons kasteel om ons op te frissen, voordat we naar restaurant Le Trot gaan voor het diner. Onze eigen chef-kok is vandaag namelijk een dagje vrij, en de receptioniste raadde ons dit alternatief aan, dus wie zijn wij dan om geen gebruik te maken van haar advies?

Niet veel later blijkt dat een goede keuze te zijn geweest? "Wat wilt u eten?" "Doe maar die Cote de l'os voor 2 personen!" De kok laat ons een mooi stuk vlees zien. Helemaal prima, gooi er maar op! Een halfuurtje later krijgen we een groot bord met een heerlijk bereide cote de boeuf erop. Weggooien is zonde, dus natuurlijk zorgen we dat hij netjes op komt. Nog een crème brûlee erachteraan en wij komen de rest van de avond wel door!

100722 29 100722 30

Eenmaal terug in het kasteel leggen we nog even de laatste hand aan ons verslag en dan gaan we weer richting de kamer. Het is nog relatief vroeg, dus we hebben nog mooi de tijd om nog even een filmpje te kijken voor we gaan slapen. Over de oorlog, uiteraard!

100722 31

Morgen hebben we weer een vol programma. O ja: als je ergens hier in het verslag op "volgen" drukt krijg je een mailtje bij iedere update. Voor de mensen die dat bij mijn huwelijksreis al hadden gedaan: dat was een andere URL, dus dat moet je voor deze weer even opnieuw doen. Dat was ik steeds vergeten te zeggen! Nou, welterusten maar weer en tot morgen!

1. Erna:
    10 juli 2022
    Mooie herkenning voor mij dit verslag
    Veel plezier morgen
  2. Martin en Tamara:
    10 juli 2022
    Ah leuk om te horen! Dank je wel! 😁
  3. Judith:
    11 juli 2022
    Wat een lekker omeletje van de Franse kippetjes. Zeker een goed begin vd dag. En wat hebben jullie weer veel gezien.
    En door de koepels kijken, zou mij net niet lukken met mn mierebeentjes 🤣🤣.
    Ik vind t altijd erg leuk als je een audiotour hebt. Hoor je toch veel uitleg.
    En jullie hebben prachtig weer. Ik ben inmiddels aanbeland op Gran Canaria (met mijn aanhang) en wij gaan hier twee weken vertoeven. T was wel ff zweten 🥵 hier. Maar we gaan het op de Spaanse manier doen, mañana mañana (morgen morgen) of wel rustig aan.
    Nou kasteelheren veel plezier morgen!!
  4. Martin en Tamara:
    11 juli 2022
    Oooh heerlijk, jullie ook heel veel plezier! Je kent de belangrijkste Spaanse woorden he: Dos cerveza en mas, mas, mas! 🤪