Martin en Chris in Normandië - Dag 2: D-Day Experience, Utah Beach, WOII-museum Quineville

9 juli 2022 - La Folie, Frankrijk

Vandaag gaat (zoals elke dag trouwens) de wekker om 07:30. Wie mij een beetje kent, weet dat dat voor mij al best vroeg is, maar na een perfecte nacht slapen, hebben we allebei frisse zin om aan de dag te beginnen!

Na het douchen en aankleden starten we met een ontbijtje, dat voor Franse begrippen nog best uitgebreid is. Wat een luxe, hè?

090722 01 090722 02 090722 04 090722 03

Vervolgens halen we onze benodigdheden van de kamer en beginnen we aan de reis naar de D-Day Experience! Dit "museum" bestaat uit 3 onderdelen. We beginnen in een vluchtsimulator waarin we worden opgeleid tot heuze parachutisten!

090722 05 090722 06

Als we die Duitsers goed en wel overvallen hebben, kijken we eens rustig in het huis op Dead Man's Corner, een hoek die zo heet omdat de commandant van deze tank hier is doodgeschoten en 4 dagen lang uit deze tank heeft gehangen voordat men tijd had om zijn lichaam te bergen.

090722 07 090722 08 090722 09 090722 10

Dit huis staat op een strategisch punt waar vanuit de Duitsers de Geallieerden al van ver zagen aankomen zodat ze hen konden afschieten voordat ze de hoek hadden bereikt. Dit huis werd ook regelmatig gebruikt om gewonden te verzorgen, en de weg die hier naartoe leidt heeft na de oorlog de naam 'Purple Heart Lane' gekregen, naar de Amerikaanse onderscheiding voor gewonde soldaten.

Als we hier uitgekeken zijn, lopen we richting het laatste gedeelte van dit museum: de bioscoop, waar we een indrukwekkende 3D-film te zien krijgen over de invasie op D-Day. Wij zijn er klaar voor!

090722 11

Eén film en één crêpe Nutella later, stappen we in de auto richting onze volgende halte: Utah Beach, een van de twee stranden waar de Amerikanen hier op D-Day aan land kwamen.

Daar aangekomen, worden we al meteen begroet door allerlei standbeelden die de verhalen vertellen over de invasie.

090722 12

Ja ja, ik was er ook bij! ;-)

Als alles eenmaal op de gevoelige plaat is vastgelegd, lopen we het museum binnen, waar je uitgebreid kunt lezen over de verschillende officieren van weleer, en waar we wederom getrakteerd worden op een film over D-Day. Na de film gaat het museum nog verder en zien we weer van alles, van uniformen tot wapens en van voertuigen tot nagemaakte loopgraven.

090722 13 090722 14 090722 15 090722 16

Van al dat rondkijken krijg je honger, dus de volgende stop is brasserie Le Roosevelt, dat vlak naast het museum ligt en waar we nog even het strijdplan doornemen voordat we ons tegoed doen aan een hamburger en een paar Franse mosselen met camembert.

090722 17 090722 18 090722 19

Met goed gevulde buikjes zijn we dan weer klaar om op pad te gaan! Volgens het strijdplan moeten we het strand aan onze rechterhand houden, dus dat doen we dan maar! We werpen even snel een blik op het strand hier, maar al snel blijkt dat er hier weinig anders meer te zien is dan gewoon strand. Op dus naar een paar kilometer verderop, waar je nog wel restanten van bunkers kunt zien!

090722 20 090722 21 090722 22

Wanneer we deze verdedigingswerken weer hebben teruggeclaimd van de Duitsers, zit ons werk hier er weer op! Op naar het volgende verkenningspunt van onze operatie: het museum van Quineville!

090722 23 090722 24

Hier hebben ze allerlei scènes nagebouwd met poppen en een stukje van het museum bestaat zelfs uit een voormalige bunker. Kun je nog wat raken, Chris?

090722 25

Een stukje verderop krijgen we ook hier een filmpje te zien, en rond 17:15 staan we weer buiten. Via het mooie dorpje Carentan rijden we rustig aan weer terug naar ons chateau, waar we nog even lekker ontspannen voordat het diner wordt opgediend. Vandaag worden we verwend met een heerlijke roomsoep van schaaldieren, gevolgd door een kip á la Normandy, een bordje kazen en als afsluiter een koude soep van perzik met koekstukjes. Ook proeven we hier de Calvados, een cognacachtige drank gemaakt van appel waar deze streek bekend om staat. Bij ons glas krijgen we ook nog eens een heel bijzonder glas cadeau om samen te proeven, van een 100 jaar oude Calvados. Wat een verwennerij!

090722 26 090722 27 090722 28 090722 29 090722 30

Wanneer we de buikjes heerlijk vol hebben, maken we in de grote kamer beneden het verslag nog even af voordat we teruggaan naar onze kamer. Morgen gaan we onder andere een paar bunkers bezoeken, maar nu eerst nog een portje en dan lekker naar bed. Welterusten!

1. Judith:
    10 juli 2022
    Wat een gave dag. En best wel indrukwekkend. Wel s in het Hartenstein Museum geweest in Oosterbeek. Gaat over de slag om Arnhem.
    En het ontbijt is fabuleux want meestal is het maar koffie met een croissant 😂. Geniet van de dag. Doeiiiii
  2. Martin en Tamara:
    10 juli 2022
    Nee nog nooit geweest, maar die gaat nu op de lijst 😁 En dank je wel! We kwamen erachter dat je ook gewoon omeletjes kan bestellen, dus daar zitten we nu op te wachten 😁
  3. Gerry:
    Weer een geweldige dag.
    je ziet zoveel dat het af en toe gaat duizelen. maar in de avond na het eten en met een lekker portje kun je alles weer op een rijtje zetten en het laten bezinken.
    geniet nog van de volgende dagen en nog veel plezier
  4. Martin en Tamara:
    Dank je wel! 😃
  5. Marian Webbink:
    10 juli 2022
    Herkenbaar gebied. Mooi en indrukwekkend!!
  6. Martin en Tamara:
    10 juli 2022
    Ja het is schitterend hier!