Martin en Chris in Normandië - Dag 1: Le Blockhaus d'Eperlecques en Aankomst

8 juli 2022 - La Folie, Frankrijk

Vrijdag 8 juli 2022... In het holst van de nacht worden de twee verzetsstrijders wakker voor Operatie Normandië. Na het opfrissen volgt een snel ontbijt, een kop koffie voor de chauffeur, en dan is het tijd om de tank in te laden en te vertrekken... Viva la France! Niet direct naar Normandië trouwens, want onze eerste halte ligt technisch gezien niet in die regio. Eerst stoppen we namelijk bij le Blockhaus d'Eperlecques, wat iets onder Duinkerke ligt, nog een paar uurtjes rijden van Normandië af.

080722 01 080722 02

De rit verloopt voorspoedig. Na ongeveer een halfuurtje rijden we België al in, en ik moet zeggen dat ik wel blij ben dat onze boeren zulke zware maatregelen opgelegd krijgen, want wat ze hier in België allemaal uitstoten... Daar moeten wij natuurlijk wel een beetje voor compenseren. Gelukkig houdt die vervuiling natuurlijk op bij de landsgrenzen en waait dit niet over, dus hier is het geen probleem. #sarcasme

080722 03

Wanneer het aantal benzinepompen langs de snelweg op onze route schaars blijkt te zijn, stoppen we even voor een snelle sanitaire stop nabij Waggelwater (hoe verzinnen ze die plaatsnamen?) voordat we de reis vervolgen.

080722 04

Wat ruist daar door het struikgewas?

Natuurlijk zul je net zien dat je tien kilometer na zo'n stop wel ineens een benzinepomp tegenkomt... Nou ja, mooi moment om de tank even vol te gooien en vast een vers broodje in te slaan voor straks.

080722 05

Nog geen halfuur later passeren we de grens en zijn we in Franrijk, en rond 10:30 komen we aan bij het Blockhaus, waar we Eperlecquer ons broodje nuttigen voordat we naar binnen gaan.

080722 06 080722 07080722 08

Dit 'museum' is prachtig wijds opgezet in de bossen op een heuvel. Je ziet hier met name veel oude oorlogsvoertuigen en afweergeschut. Op diverse plekken kun je audio starten waarin wordt verteld over de deportaties en bombardementen in deze streek.

080722 09 080722 10

Als je een stuk verderop de hoek om gaat, stuit je ineens op een gigantische bunker, het Blockhaus. In deze bunker werden vroeger V2-raketten gebouwd en hiervandaan werden ze ook gelanceerd. Die raketten gingen met 4x de snelheid van het geluid tot 85 km hoogte, waarna ze vanuit daar letterlijk als een bom insloegen op hun doelwit. Heel indrukwekkend om hier de verhalen over te horen en ook in die massale bunker zelf te kunnen kijken!

080722 11 080722 12 080722 13 080722 14

Mijn favoriete bom hebben ze hier ook:

080722 15

Al met al zijn we een goede anderhalf uur zoet voordat we na een korte plaspauze weer buiten staan. We genieten nog even van een paar lekkere kersjes en hervatten dan onze reis richting onze accommodatie van deze trip, een prachtig kasteeltje dat op nog zo'n vierenhalf uur rijden ligt. Onderweg stoppen we nog even bij een benzinepomp voor de lunch en dan is het gas op die lolly!

080722 16

We rijden door prachtige gele weilanden, groene heuvels en zelfs over een gigantische brug, en rond 17.00 komen we aan bij ons stekje: Chateau Bernesq, een kleinschalig kasteeltje dat op een rustig afgelegen landgoed ligt, op zo'n halfuurtje rijden van alles wat we willen doen.

080722 17 080722 18 080722 19

Zodra we het terrein op rijden, merken we hoe heerlijk rustig het hier is. De vogeltjes fluiten, het gras ligt er netjes gemaaid bij en wanneer we richting het kasteel lopen, doet de gastvrouw met een grote glimlach de deur open. Ze ontvangt ons zeer vriendelijk en loopt met ons mee een grote ronde trap op, waarna we bij onze suite komen, een heuze torenkamer. De kamer is ruim opgezet met een groot bed, een luxe douche en een prachtig uitzicht op de omgeving.

080722 20 080722 21 080722 22 080722 23 080722 24

Hier kunnen we prima vertoeven! We pakken de tassen uit, schenken de eerste glaasjes port in en maken het ons gemakkelijk. We hebben nog zo'n anderhalf uur te gaan tot het diner, dus alle tijd om even het thuisfront te bellen, de planning voor morgen door te nemen en onze gemiste berichtjes te lezen. Rond 19.30 gaan we naar beneden, waar we aan tafel worden gezet bij een gezin uit Finland dat hier al 3 dagen is. Het blijkt al snel een goede match te zijn en de komende uren praten we ronduit over de oorlog, onze landen, opleidingen, geschiedenis en van alles en nog wat.

080722 25 080722 26 080722 27

Rond een uurtje of 22.00 zijn we uitgegeten. Tijd voor ons om nog even de laptop van boven te halen en nog even lekker op het terras buiten te gaan zitten, waar het nu nog een graadje of 20 is en waar we in alle rust ons verslag af kunnen schrijven.

Morgen hebben we verschillende musea hier in de buurt op de planning, waaronder eentje met een 3D-film en een vluchtsimulator. Slaap lekker voor straks, en tot morgen!

080722 28

1. Gerry:
    8 juli 2022
    Brengt veel herinneringen mee.
    Ik zie veel dingen terug van onze reis
    nog veel plezier en geniet ervan
    ik blijf jullie volgen
  2. Martin en Tamara:
    8 juli 2022
    Dank je wel Conny! We genieten hier volop! 😁😘
  3. Erna:
    9 juli 2022
    Ja die hoge brug ken ik! Mijn vriendin reed achter ons en heeft hoogtvrees. Ze schrok zichtnotering en verstijfde maar ja we reden er al op. Op de terugweg dus een andere route gereden
    Have fun boys
  4. Martin en Tamara:
    Hahaha geniaal! 🤣
  5. Kaat:
    9 juli 2022
    Jullie zijn de 1e dag goed doorgekomen zie ik wel. Culinair eten in jullie kasteeltje met een prachtig uitzicht als uitvalbasis. Ik hoop dat jullie lekker geslapen hebben en veel plezier vandaag maar weer.
  6. Martin en Tamara:
    9 juli 2022
    Ja heerlijk geslapen en gegeten! Nu richting ontbijt en dan door 😁 Dikke kus daar!
  7. Judith:
    9 juli 2022
    Ziet er mooi uit daar. En wat een heerlijk uitzicht. Geniet van vandaag. Ben benieuwd naar jullie volgend verhaal. Kan zo nog eens tips opdoen. 😉
  8. Martin en Tamara:
    9 juli 2022
    Nou zeker weten! We hebben nu net het eerste museum van vandaag gedaan en gaan nu richting Utah Beach!
  9. Gerrit:
    9 juli 2022
    Over v1 gesproken: Penemünde in noord Duitsland ook zeker iets voor jullie! Werner von Braun ontwierp ze daar. Völle wille.
  10. Martin en Tamara:
    Ah, goeie tip!