Met de Bartelsjes in Bischofsmais – Dag 7: Bayerischen Wald

3 januari 2023 - Bischofsmais, Duitsland

Wat vliegt de tijd toch! We zijn alweer over de helft van onze vakantie. Helaas wordt het weer er (voor het skiën) niet beter op, en nu ook in Oostenrijk de ene na de andere piste gesloten wordt, lijkt het erop dat we de rest van de week toch alternatieve vormen van vertier moeten gaan zoeken.

We beginnen daar vandaag mee, met een uitje naar het Bayerische Wald, een groot natuurpark op ongeveer een halfuurtje rijden, waar je tussen de boomtoppen door kunt lopen en echte wolven kunt zien!

Rond half tien ontbijten we en daarna rijden we rustig aan die kant op. Wanneer je het natuurpark in rijdt, krijgen we toch een klein beetje dat gevoel van de Amerikaanse parken terug. Je rijdt met de auto langs verschillende afslagen waar je kunt stoppen om dingen te bezichtigen.

020123 01

Wij rijden meteen door naar het gedeelte waar je tussen de boomtoppen door kunt lopen. Vanaf hier is het zeven kilometer lopen naar de wolven, dus we besluiten daar later maar met de auto naartoe te rijden en voor nu te genieten van het uitzicht hier. Eerst nog even op de foto met de plaatselijke eekhoorn!

020123 02

Via houten boombruggen lopen we tussen de bomen door en we genieten van het prachtige uitzicht. Hier en daar staan nog wat educatieve borden of kun je naar beneden kijken om te zien hoe hoog 25 meter nou precies is.

020123 03020123 04020123 05020123 06020123 07020123 08
Uiteindelijk eindigt het pad bij een uitkijktoren die nog een goede 15 meter hoger gaat. Natuurlijk lopen we naar boven om daar van het schitterende uitzicht te genieten. Wat is dit mooi gemaakt!

020123 09020123 10020123 11020123 12

020123 13020123 14020123 15020123 16

Als we uitgekeken zijn, lopen we een klein stukje verder naar het restaurant om de inwendige mens even te verwennen. Ze blijken hier goede porties te serveren en we laten ons het eten en drinken goed smaken! Ook nemen we nog even wat foldertjes door om te kijken wat hier nog meer in de buurt te doen is.

020123 17020123 18

Het is al drie uur geweest wanneer we eenmaal klaar zijn met de 'lunch'. Aangezien de schemering hier relatief vroeg begint, lopen we direct terug naar de auto om verder te rijden naar het gedeelte waar de wolven zijn. Even aan de mevrouw van de ticketbalie vragen waar we precies naartoe moeten. "Helaas is de hele wolvenroedel inmiddels dood", is haar antwoord. Even denken we dat ze een grapje maakt, want zo'n strenge winter is het toch niet geweest, maar de roedel bestond blijkbaar al uit vrij oude wolven en die zijn er inmiddels niet meer. Toch maar goed dat we de weg gevraagd hebben dan, want anders waren we voor niets gereden. Hatsikidee!

Dan maar terug richting het huisje! Onderweg stoppen we nog even bij de supermarkt voor wat boodschappen, en eenmaal terug in het huisje vinden we wel dat we een warme chocomel hebben verdiend. Het is tenslotte niet de bedoeling dat al die pakken weer mee terug naar Nederland gaan ;-)

Terwijl Rob vervolgens rustig aan begint met het koken van het avondeten, streamen wij even de 'documentaire' over het verhaal van de Streamers. De timing blijkt perfect, want op het moment dat wij zijn uitgekeken, is ook het eten klaar. Vanavond worden we getrakteerd op gnocchi, eierspätzel en allerlei restjes die nog op moesten, en het smaakt heerlijk!

020123 20020123 19

De rest van de avond verloopt weer lekker ontspannen en rond half tien is de witte chocolademousse klaar die Lars en Iris hebben gemaakt. Zo simpel, maar zo lekker!

We kijken nog even een show van Gabriel Iglesias, maar wanneer rond een uurtje of elf mijn ogen vaker dicht dan open zijn, besluit ik maar eens onkarakteristiek om op tijd naar bed te gaan. Morgen gaan we shoppen en daarna nog een keer naar het zwembad met de strafkaarten ;-) Tot dan!

1. Judith:
    3 januari 2023
    Balen hoor dat je niet echt meer kunt skiën. Hier worden de laaggelegen pistes ook al dicht gedaan. Helaas. Wat een leuke wandeling door het bos. En jammer dat er geen wolven meer zijn. Dat ze dat niet proberen om in stand te houden. Ze kunnen er wel een paar uit NL halen 🤣🤣. Veel plezier vandaag 🤗🤗
  2. Carla:
    Hij gaat lekker 🙈
    Geen sneeuw, geen wolven 🤷🏼‍♀️
    Maar in ieder geval een lekkere vakantie 👍🏻
    Veel plezier nog 😘😘
  3. Martin en Tamara:
    4 januari 2023
    Haha dank je wel! Dikke knuffel!
  4. Erna:
    3 januari 2023
    Haha niet skiën dan ook maar in korte broek denken
    Lars en Niels
    Ik moest hard lachen toen je schreef wat de tivketdame antwoordde
  5. Martin en Tamara:
    4 januari 2023
    Haha echt he! En die lopen inderdaad standaard in korte broek, zelfs hier!
  6. BenAnt:
    3 januari 2023
    Aha weer een gezellig dagje gehad ! Mooie foto's ook hoor . Idd idioot dat ze niet aangeven dat die "wolvenroedel" al vanzelf opgedoekt is. Je zult er 7 km. naartoe wandelen 🤔🥵.
    Nou jullie magen komen zo te zien niets te kort , ziet er allemaal super lekker uit.
    Dank je wel weer voor deze blog en foto's. Groet ,👍👊😘😘
  7. Fam. Bartels:
    4 januari 2023
    Geen sneeuw en dan evengoed een gezellige dag met z’n allen 🍷👍