Met de Bartelsjes in Bischofsmais – Dag 3: Hexen und Perchten & Glasblazerij

30 december 2022 - Bischofsmais, Duitsland

Biep biep, zeven uur! De wekker doet zijn werk en ik weet meteen weer waarom ik niet gemaakt ben voor vroege diensten. Ondanks dat het bed prima is, was ik vannacht constant wakker. Op de een of andere manier ben ik toch bang dat ik me verslaap als ik er vroeg uit moet of zo...

Zoals afgesproken, loop ik om 07:30 aangekleed en wel naar een deur verderop, en niet veel later zit ik met Rob, Lars, Iris en Niels in de auto op weg naar de Lidl, waar de grote potten vuurwerk gewoon tussen het brood en de aardappelen staan. In Nederland moet alles in afgesloten, brandveilige bunkers met sprinklerinstallaties opgeslagen liggen, maar hier kijken ze niet zo nauw. Ook de hoeveelheid kruit per pot is hier even anders. Zo hebben we een klein halfuurtje later de kar vol liggen met onder andere een pot van 2 kilo.

291222 01291222 02

Een kleine 500 euro armer en een goed humeur rijker rijden we weer terug naar het hotel, waar een lekker ontbijtje voor ons klaarstaat.

291222 03291222 04

Als dat achter de kiezen is, chillen we boven nog een uurtje voordat we op weg gaan naar Bodenmais voor het Hexen Und Perchten-feest. Ieder jaar trekken hier verklede dorpsbewoners met grote trommels en fakkels de bossen in om de wolven voor de winter te verjagen, en vandaag geven ze een demonstratie van hoe dat er ongeveer moet uitzien. Je snapt dat men daarvoor van heinde en verre afreist, want dat is natuurlijk een spektakel!

291222 05291222 06291222 07291222 08291222 09

Dit jaarlijkse evenement wordt gegeven bij glasblazerij Joska, dus natuurlijk lopen we daar ook even een rondje, maar niet voordat Tamara haar verjaardagskadootje heeft verzilverd. Ze had van Rob en Liesbeth een voucher gekregen voor een keertje glasblazen, want je kunt hier zelf een bol blazen en meenemen. Dat gaan we dus doen!

291222 10291222 11291222 12291222 13291222 14

Na het blazen, lopen we even richting het 'Winterdorp', waar we een hapje en een drankje doen voordat we nog een rondje door de winkel lopen. We kijken onze ogen uit naar al het mooie handgemaakte glaswerk dat hier te koop is!

291222 15291222 16291222 17291222 18291222 19

Inmiddels is het al tegen vieren, dus we gaan terug naar het appartement voor een heerlijk relaxed namiddagje. Warme chocomel, boekje erbij, tv aan, sommigen doen even een powernapje... Helemaal prima! Ondertussen reserveren we bij een restaurantje hier 350 meter vandaan, en rond 19:00 lopen we die kant op.

Het blijkt een soort plaatselijk stamcafeetje te zijn, maar het eten smaakt prima en we krijgen zelfs zelfgemaakte koekjes van de dochter van de eigenaresse, en een glaasje schnapps van het huis na. Proost!

291222 20291222 21291222 22291222 23291222 24

Als we rond 21:30 uitgegeten zijn, wandelen we terug naar het appartement voor een avondje spelletjes! Vanavond staat de Kwakzalvers van Kakelenburg op het programma, uiteraard vergezeld door een lekker glaasje schnapps ;-)

291222 25291222 26

Na het eerste rondje, volgt er natuurlijk nog een rondje met de uitbreiding erbij (die we voor het eerst spelen, dus dat duurt wel even), en voor we het weten is het alweer één uur 's nachts en tijd om naar bed te gaan.

Morgen is de grote verhuisdag, want dan gaan we naar ons nieuwe appartement. Waarschijnlijk moeten we wel twee keer rijden, gezien alle boodschappen en vuurwerk dat vervoerd moet worden, maar dat komt vast helemaal goed. Tot dan weer!

1. Carla:
    30 december 2022
    Ziet er allemaal gezellig uit hoor 😀
    Tja het vroege opstaan blijft een dingetje 😂😂
    Veel plezier daar lieverds
  2. Martin en Tamara:
    Dank jullie wel! Dikke knuffel! 😁😘❤️
  3. BenAnt:
    30 december 2022
    Goedenmorgen , nou dat wordt knallend 2023 in ! Kijkje wel uit met die troep ?
    Wat geweldig hè een glasblazerij daar wordt je helemaal hebberig van.
    Zo te lezen komen jullie bijna tijd te kort met al die drukke bezigheden . Blijf lekker genieten samen . Groetjes uit een heerlijk zonnig Estepona 21° 😂😅👍👊👋🤣🙋‍♂️🙋‍♀️
  4. Martin en Tamara:
    Haha lekker hoor! Groetjes terug! 😁😘
  5. Kaat:
    30 december 2022
    Dat wordt een knalfeest om het nieuwe jaar in te luiden. Geniet ervan saampjes en neem alle vingertjes weer mee naar huis.
  6. Martin en Tamara:
    Alle 140! 😜
  7. Kaat:
    🤣💣🤚
  8. Fam. Bartels:
    30 december 2022
    Jullie krijgen toch wel hulp met de verhuizing er zijn een paar sterke jongens aanwezig succes 💪💪
  9. Martin en Tamara:
    30 december 2022
    Nou, het is gelukt hoor! 😁
  10. Judith:
    30 december 2022
    Hahaha wij zien hier naar de Aldi in Garmisch Partenkirchen gereden (Duitsland) is maar 20 min rijden. En ook daar ligt het gewoon in rekken en t kost geen drol 😂.
    Leuke tradities hebben ze toch, ik mag dat altijd graag zien. Hier komen op 6 januari de “Einscheller” die zijn dus ook verkleed als heksen en een met een bokkenkop op om de geesten van de winter te verdrijven. Ze slaan dan met zwepen op de grond. Ze gaan dan allerlei pensions en hotels langs om een dansje te doen ( en schnaps drinken) dus aan het eind van de ronde weet je t wel 😂😂.
    Gaaf he dat glasblazen. Ik vind het altijd wonderlijk wat ze kunnen maken.
    Succes met verhuizen 👍🏻💪🏻 morgen 😄
  11. Martin en Tamara:
    30 december 2022
    Haha ja, dat is dan een beetje hetzelfde als hier inderdaad! En de verhuizing is gelukt hoor 😜😁 Het nieuwe huisje bevalt prima!