Met de Bartelsjes in Bischofsmais – Dag 1: Heenreis

28 december 2022 - Bischofsmais, Duitsland

Waarschijnlijk zul je de titel lezen en denken: "Waar?" Dat dachten wij namelijk ook toen we voor het eerst van het plaatsje Bischofsmais hoorden, maar onze goede vrienden Rob en Liesbeth gaan hier al jaren rond kerst en oud en nieuw met de kinderen naartoe, en dit jaar vroegen ze of we het leuk vonden om mee te gaan. Welja, waarom niet? Het schijnt een gezellig dorpje in Duitsland te zijn, vlak bij de Tsjechische grens, met een skigebied in de buurt en genoeg andere leuke dingen om te doen, dus daar kunnen we ons vast wel een tijdje vermaken.

Dan begint het grote georganiseer natuurlijk, want met twee mensen in de onregelmatige dienst is het altijd een crime om rond de feestdagen vrij te krijgen, maar uiteindelijk lukt het ons na wat geschuif om 12 dagen vrij te regelen. Inclusief twee reisdagen houd je dan nog een goeie tien dagen over, dus dat is wel prima!

Het huisje waar de Bartelsjes normaal zitten, is helaas niet groot genoeg voor zeven man, maar na wat zoekwerk weten we wel een ander huisje te vinden. Die is alleen wel pas beschikbaar vanaf 30 december, maar Rob en Liesbeth hebben inmiddels hun connecties opgebouwd en na een snel telefoontje is het geregeld: de eerste paar dagen kunnen we in het hotel van een bevriende familie terecht. Mooi!

Om een lang verhaal niet nog langer te maken, snel een sprong vooruit: Het is nu de dag na kerst. Rob en Liesbeth zijn met hun zoons Lars en Niels gisteren al gaan rijden en wij vertrekken straks na Tamara's vroege dienst zo snel mogelijk met Iris die kant op. En je weet wellicht hoe dat gaat als je 'een huisje huurt': Alles moet mee! Het koffiezetapparaat, een grote tas vol spellen, de blender, de eigen kussens, drie tassen vol boodschappen want die kun je daar natuurlijk niet doen... Man, man! Het vergt wat stapel- en stouwwerk, maar uiteindelijk krijgen we alles in de auto gepropt. Ja, hoor: de Sjonnies zijn ook klaar voor anderhalve week vakantie.

271222 01

Zoals gepland, haal ik om 13:00 Iris op bij Leiden Centraal. We halen nog even wat belegde broodjes bij de bakker voor onderweg, en vol spanning wachten we thuis tot Tamara klaar is met werken. Als laatstgenoemde rond 15:15 thuiskomt en zich even snel omkleedt, kunnen we rond 15:30 dan echt vertrekken!

271222 02

Het eerste stukje Nederland uit schiet even niet op, maar zodra we de grens over zijn, kan het gas erop! Het valt enorm mee met de drukte, en op wat wegwerkzaamheden na hebben we weinig vertraging. In totaal weten we zo'n twee uur van de geplande tijd af te rijden, en dat met drie keer tanken! Dat is lekker, want in plaats van 01:00 's nachts komen we al om 23:00 aan, en eerlijk is eerlijk: je kunt het slechter treffen. We hadden ons er al op voorbereid dat het hier gezellige, knusse, oude Duitse meuk zou zijn, maar er is wel meer dan genoeg ruimte in het appartement waarin Rob en Liesbeth met de kinderen verblijven, en ook onze slaapkamer (die daar direct naast ligt) is helemaal prima!

271222 03 271222 04

De houtkachel in het appartement staat al goed te branden, en als we alle spullen op de kamer hebben gezet, luiden we de vakantie in met een drankje, een hapje en een spelletje. Dat is een prima begin voor de komende anderhalve week!

27122022 05

Rond 01:30 zijn we er dan echt wel klaar mee en duiken we lekker ons bedje in voor onze welverdiende nachtrust. Tot morgen!

1. Marian Webbink:
    28 december 2022
    Veel plezier met z'n allen.
  2. Martin en Tamara:
    Dank je wel!
  3. Carla:
    Veel plezier 🤩
  4. Martin en Tamara:
    Dank je! 😘
  5. Chris:
    28 december 2022
    Veel plezier en vooral niet te weinig port drinken ;-)
  6. Martin en Tamara:
    28 december 2022
    Haha ik denk dat dat goed zal komen! 😜
  7. Fam. Bartels:
    28 december 2022
    Veel plezier met z'n allen
  8. Martin en Tamara:
    Dank je wel!
  9. Wil Non de geus:
    28 december 2022
    Wat leuk geniet er van veel plezier
  10. Martin en Tamara:
    Dank je!
  11. Judith:
    28 december 2022
    Haha gezellig zo onverwacht. En die auto volgepropt. T leek een beetje op onze auto toen we richting Oostenrijk gingen afgelopen donderdag. En wij kunnen hier ook helemaal geen boodschappen doen ofzo 😂😂😂😂 dus idd gaan hier ook de vlokken en hagelslag mee. Heeeeel herkenbaar. En gaan jullie nog skiën?? Dus jullie gaan oud en nieuw gezellig in het buitenland vieren net als ons. Gezellie. Veel plezier 😘
  12. Martin en Tamara:
    28 december 2022
    Haha echt he! Er ligt hier helaas geen sneeuw op de piste, maar we gaan kijken of we alternatieven kunnen vinden, want dat was wel de bedoeling! Jullie ook veel plezier dan! 😁😘
  13. BenAnt:
    28 december 2022
    Hahaaaa dat eordt geheid een gezellige boel . Gedraag je en geen klachten aub ! 🤣👊😉💋💋
  14. Martin en Tamara:
    28 december 2022
    Whaha! Voor klachten hebben we een plekje waar de zon niet schijnt 😜
  15. Erna:
    28 december 2022
    Wat een energie hè eerst een lange autorit en dan ook nog een spelletje doen. Dan zullen er vast nog vele van gaan volgen.
  16. Martin en Tamara:
    28 december 2022
    Reken maar, we hebben genoeg mee! 😜
  17. Oli:
    28 december 2022
    Hi luitjes, geniet van de winter in Duitsland met elkaar. Eten, drinken en spelletjes; dat gaat vast heel gezellig worden. Hopelijk valt er snel sneeuw, want er moet ook gesnowboard worden toch? Veel groetjes en ik geniet vanuit hier mee met jullie avonturen 🥰
  18. Martin en Tamara:
    28 december 2022
    Ja, we hebben inmiddels een piste aanbevolen gekregen op een kleine twee uur rijden. Daar ligt wel sneeuw, dus waarschijnlijk gaan we daar binnenkort even kijken! 😁