Martin en Tamara in Kroatië – Dag 6: Split

26 mei 2024 - Split, Kroatië

Ondanks dat we de wekker op 08.00 hadden gezet, zijn we vandaag allebei rond 07.30 al wakker. Ik post nog even het verslag van gisteren en doe nog een klein beetje vertaalwerk, waarna we ons aankleden, de rugtas inpakken en richting het ontbijt lopen. Bij de bar halen we nog even twee flesjes water voor in de rugtas, want vandaag gaan we naar de plaats die bekendstaat om de bananen: Split!

260524 01

Voor de heenweg hebben we besloten om eens de B-weg te nemen. Die duurt tien minuutjes langer dan de tolweg, maar is wel korter en rijdt volgens Google Maps langs de zee en door de kustplaatsjes heen en dat lijkt ons ook weleens leuk!

260524 02260524 03

Op zich is dat ook best een leuk plan, maar na een tijdje krijg ik er wel spijt van. Het zijn allemaal van die langzame rotweggetjes met mensen die niet echt in de bergen durven te rijden en voor elk bochtje remmen, dus het rijdt niet bepaald relaxed. Zeker met mijn benen in zo'n Renault Clio krijg je op een gegeven moment gewoon kramp in je scheenbenen als je bijna twee uur lang de cruise control niet kunt gebruiken. Op de terugweg wordt het dus gewoon lekker de tolweg!

We hadden speciaal deze dag uitgekozen voor Split omdat het slecht weer zou worden, dus als we de auto geparkeerd hebben en een klein marktje tegenkomen, kopen we eerst even een paraplu voor een tientje voordat we verder richting het centrum lopen, waar we al snel op het Paleis van Diocletianus stuiten, een van de lokale bijzonderheden.

260524 04260524 05260524 06260524 07260524 08260524 09260524 10260524 11

Je kunt hier in de catacomben lopen van dit paleis, dat gebouwd is rond 300 na Christus. Heel veel behalve wat stenen en brokstukken is hier niet te zien, maar hier zijn diverse scènes uit Game of Thrones opgenomen. Voor de kenners: de ruimtes waar Daenerys haar draken houdt.

Het zal je dan ook niet verbazen dat er in Split een heus Game of Thrones-museum te vinden is, dus dat wordt onze volgende stop!

260524 12260524 13260524 14260524 15

Dit museum is niet zo groot, maar wel erg leuk opgezet, met diverse fotohoekjes en natuurlijk uitleg over welke scènes er allemaal in Split zijn opgenomen. Leuk ook om de foto's daarvan te zien! En als klap op de vuurpijl mogen we zelf nog even op de foto op de IJzeren Troon!

260524 16260524 17260524 18260524 19

260524 20260524 21260524 22260524 24
260524 23260524 25260524 26260524 27

Bij het museum kregen we ook een flyertje van de plaatselijke kerstwinkel, dus nu we toch met onze hobby's bezig zijn, jinglen we all te way!

260524 28260524 29

Het winkeltje is niet zo groot, maar wel heerlijk om eventjes in de kerstsfeer ondergedompeld te zijn voordat we weer het regenachtige stadje inlopen. Het is inmiddels al 13.00 geweest, dus tijd om even lekker een hapje te eten op een plaatselijk terras! Voor Tamara een clubsandwich en voor mij een pasta met mosselen en garnaaltjes.

260524 30

Wanneer we uitgegeten zijn, lopen we over de boulevard terug naar de parkeerplaats en keren we terug richting ons hotel.

260524 31260524 32260524 33260524 34260524 37

Onderweg komen we wel heel rare locaties tegen…

260524 35

En werkelijk alles is hier te koop!

260524 36

Ondanks het slechte weer hebben we een heerlijk dagje gehad! De tolweg rijdt lekker vlot door en rond 16.00 komen we terug in het hotel, waar we nog even chillen op de kamer en rond 17.30 naar beneden gaan voor een spelletje Phase 10 met "gratis" cocktails in de lounge.

260524 38260524 39260524 40

Rond 19.00 gaan we richting het buffet en ook vanavond laten we het ons weer heerlijk smaken. Op de terugweg naar boven reserveren we voor morgen nog even in het a la carte restaurant, waar per verblijf 1 diner bij inbegrepen zit. Vervolgens begeven we ons weer richting de lounge, waar we ons de rest van de avond prima vermaken met wat spelletjes.

260524 41260524 42260524 43

Om een uurtje of 22.00 vinden we het mooi geweest en gaan we richting de kamer, waar we het verslag afmaken en dan lekker gaan slapen. Morgen wordt het weer mooi weer, dus dan doen we weer een relaxdagje. Dit keer gaan we het zwembad van het hotel eens van dichtbij bekijken. Tot dan!

8 Reacties

  1. Carla:
    27 mei 2024
    Ziet er allemaal fantastisch uit.
    Heel leuk om zo alles een beetje mee te beleven ❤️🥰
  2. Martin en Tamara:
    27 mei 2024
    ❤️ Dikke knuffel daar!
  3. Liesbeth:
    27 mei 2024
    Wat geweldig om het museum van "the games of Thrones" te kunnen bezoeken. Ik vond het een geweldige serie. Wat interessant dat daar een gedeelte is opgenomen. Jammer van het weer,maarja jullie vermaken jullie wel. Ik zal wat zon zowel naar Nederland als jullie kant opsturen.
    Veel geniet plezier voor morgen.😘
  4. Martin en Tamara:
    27 mei 2024
    Ja er zijn 4 of 5 locaties in Kroatië gebruikt voor plekken in de serie! En dank je wel, hopelijk blijft die zon hier dan even hangen 😜
  5. Ingrid:
    27 mei 2024
    Goedemorgen Martin en Tamara. Zelfs in de regen is Split prachtig dus. Wat is daar veel te zien en te beleven. Dylan is hier ook geweest twee jaar geleden.
    Morgen lekker relaxen in het zonnetje. Het leven is goed; heerlijk! Geniet ze saampjes!
  6. Martin en Tamara:
    27 mei 2024
    O wat leuk! Ja, Split is een hele mooie stad ook! Maar vandaag inderdaad gelukkig weer beter weer om nog een beetje bij te bruinen 😁
  7. Oli:
    28 mei 2024
    Zo leuk om weer digitaal met jullie mee te reizen. En geweldig om op de ijzeren troon te zetelen. Nog een fijne avond. liefs Oli
  8. Martin en Tamara:
    28 mei 2024
    Ja was zeker leuk voor een mooie foto! 😄 Dank je wel!