Martin en Tamara in Kroatië – Dag 6: Split
Ondanks dat we de wekker op 08.00 hadden gezet, zijn we vandaag allebei rond 07.30 al wakker. Ik post nog even het verslag van gisteren en doe nog een klein beetje vertaalwerk, waarna we ons aankleden, de rugtas inpakken en richting het ontbijt lopen. Bij de bar halen we nog even twee flesjes water voor in de rugtas, want vandaag gaan we naar de plaats die bekendstaat om de bananen: Split!
Voor de heenweg hebben we besloten om eens de B-weg te nemen. Die duurt tien minuutjes langer dan de tolweg, maar is wel korter en rijdt volgens Google Maps langs de zee en door de kustplaatsjes heen en dat lijkt ons ook weleens leuk!
Op zich is dat ook best een leuk plan, maar na een tijdje krijg ik er wel spijt van. Het zijn allemaal van die langzame rotweggetjes met mensen die niet echt in de bergen durven te rijden en voor elk bochtje remmen, dus het rijdt niet bepaald relaxed. Zeker met mijn benen in zo'n Renault Clio krijg je op een gegeven moment gewoon kramp in je scheenbenen als je bijna twee uur lang de cruise control niet kunt gebruiken. Op de terugweg wordt het dus gewoon lekker de tolweg!
We hadden speciaal deze dag uitgekozen voor Split omdat het slecht weer zou worden, dus als we de auto geparkeerd hebben en een klein marktje tegenkomen, kopen we eerst even een paraplu voor een tientje voordat we verder richting het centrum lopen, waar we al snel op het Paleis van Diocletianus stuiten, een van de lokale bijzonderheden.
Je kunt hier in de catacomben lopen van dit paleis, dat gebouwd is rond 300 na Christus. Heel veel behalve wat stenen en brokstukken is hier niet te zien, maar hier zijn diverse scènes uit Game of Thrones opgenomen. Voor de kenners: de ruimtes waar Daenerys haar draken houdt.
Het zal je dan ook niet verbazen dat er in Split een heus Game of Thrones-museum te vinden is, dus dat wordt onze volgende stop!
Dit museum is niet zo groot, maar wel erg leuk opgezet, met diverse fotohoekjes en natuurlijk uitleg over welke scènes er allemaal in Split zijn opgenomen. Leuk ook om de foto's daarvan te zien! En als klap op de vuurpijl mogen we zelf nog even op de foto op de IJzeren Troon!
Bij het museum kregen we ook een flyertje van de plaatselijke kerstwinkel, dus nu we toch met onze hobby's bezig zijn, jinglen we all te way!
Het winkeltje is niet zo groot, maar wel heerlijk om eventjes in de kerstsfeer ondergedompeld te zijn voordat we weer het regenachtige stadje inlopen. Het is inmiddels al 13.00 geweest, dus tijd om even lekker een hapje te eten op een plaatselijk terras! Voor Tamara een clubsandwich en voor mij een pasta met mosselen en garnaaltjes.
Wanneer we uitgegeten zijn, lopen we over de boulevard terug naar de parkeerplaats en keren we terug richting ons hotel.
Onderweg komen we wel heel rare locaties tegen…
En werkelijk alles is hier te koop!
Ondanks het slechte weer hebben we een heerlijk dagje gehad! De tolweg rijdt lekker vlot door en rond 16.00 komen we terug in het hotel, waar we nog even chillen op de kamer en rond 17.30 naar beneden gaan voor een spelletje Phase 10 met "gratis" cocktails in de lounge.
Rond 19.00 gaan we richting het buffet en ook vanavond laten we het ons weer heerlijk smaken. Op de terugweg naar boven reserveren we voor morgen nog even in het a la carte restaurant, waar per verblijf 1 diner bij inbegrepen zit. Vervolgens begeven we ons weer richting de lounge, waar we ons de rest van de avond prima vermaken met wat spelletjes.
Om een uurtje of 22.00 vinden we het mooi geweest en gaan we richting de kamer, waar we het verslag afmaken en dan lekker gaan slapen. Morgen wordt het weer mooi weer, dus dan doen we weer een relaxdagje. Dit keer gaan we het zwembad van het hotel eens van dichtbij bekijken. Tot dan!












































Heel leuk om zo alles een beetje mee te beleven ❤️🥰
Veel geniet plezier voor morgen.😘
Morgen lekker relaxen in het zonnetje. Het leven is goed; heerlijk! Geniet ze saampjes!