Dungeons and Dragons, Kermis en Uit eten

26 maart 2022 - Almere, Nederland

Allereerst bedankt allemaal voor de leuke reacties op de blog van gisteren! Dat moedigt aan om door te gaan! En hoewel Tamara en ik de dag vandaag even los van elkaar doorbrachten (ja ja, dat gebeurt ook nog wel), denk ik dat de dag toch weer leuk genoeg was om even te delen.

Vandaag stond voor mij een dagje Dungeons and Dragons gepland met een gezellige vriendengroep die we nog hebben overgehouden aan het Wizardzone-tijdperk. Voor wie dat niet weet: Ik ben eigenaar van een forum dat ooit, bijna 20 jaar geleden, toen Harry Potter nog helemaal ‘hot’ was, een van de grootste Harry Potter communities van de Benelux was. Lang verhaal kort: We hebben daarmee een paar geweldige jaren meegemaakt, maar inmiddels zijn alle boeken en films uit, is het verhaal verteld en is de website min of meer doodgebloed, maar hebben we er wel een aantal hele waardevolle vriendschappen aan overgehouden en sommige van die vrienden zien we nog heel regelmatig. Zo ook dit supergezellige clubje, waarmee we zo’n één tot twee keer per maand bij elkaar komen om Dungeons and Dragons te spelen. Nou zeg ik “we”, maar eigenlijk ben ik dat voornamelijk, want Tamara is meer van de andere spelletjes.

Vandaag hebben we dan ook de taken goed verdeeld, want om 10:00 vanochtend gaan er kaarten in de verkoop voor een extra concertreeks van de Vrienden van Amstel Live en aangezien ik dan in de auto zit naar Almere, neemt Tamara het op zich om de tickets te regelen. Dat is pas teamwork!

Als ik rond 10:30 arriveer en even een rondleiding heb gekregen in het prachtige nieuwe stulpje van Sean en Shannon, stuur ik Tamara even een berichtje of alles is gelukt met de tickets. Helaas, ze staat nog steeds in de wachtrij! Wanneer ze daar nog een kwartier later eindelijk doorheen komt, zijn de podium plus-kaarten die wij wilden hebben helaas uitverkocht. Heel jammer! Terwijl we via de app met Karin en Chris overleggen of er nog een andere dag is waarop we zouden kunnen gaan, komt er een heuglijk bericht: Er zijn extra data toegevoegd! Snel opnieuw in de wachtrij dus, en warempel: Tamara weet de tickets te scoren! Mooi, dat wordt op 30 april onze eerste editie van de Vrienden van Amstel Live, meteen met mooie plaatsjes aan het podium!

Ondertussen hebben we voor Dungeons and Dragons alles klaargezet en gaat de sessie van start. Ik zal geen heel verslag van de sessie zelf schrijven, want dat interesseert echt niemand, maar voor de mensen die zich afvragen wat Dungeons and Dragons (ofwel DnD) inhoudt: dat is heel moeilijk in een paar zinnen uit te leggen, maar ik zal toch een poging doen. Aan de hand van een boek met spelregels maakt iedere speler een eigen personage met sterke en zwakke punten, speciale eigenschappen en een eigen persoonlijkheid. Die personages worden bij elkaar in een fictieve wereld gezet en er is 1 persoon, de Dungeon Master (DM), die globaal weet wat de spelers in die wereld allemaal kunnen doen en tegenkomen, maar het is aan de spelers om te kiezen wat ze willen gaan doen en hoe ze op situaties reageren. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor de diplomatieke aanpak, je kan het gevecht aangaan, je kan dingen nader onderzoeken, je kan op avontuur… Kortom, tal van mogelijkheden. Hoe goed de dingen die je kiest uitpakken, hangt af van hoe je met bepaalde dobbelstenen rolt, en aan de hand van hoe je je personage hebt gebouwd, ben je in bepaalde dingen goed en kun je een bonus bij je rol optellen, en ben je in bepaalde elementen zwakker en moet je juist punten aftrekken.

Dat klinkt eigenlijk heel ingewikkeld, maar zoals bij zoveel spelletjes: als je er eenmaal een beetje in zit en het een paar keer gespeeld hebt, valt dat best wel mee. Daarnaast draait het eigenlijk allemaal voornamelijk om de gezelligheid onderling, vaak met een hapje en drankje op tafel, en maak je er met elkaar een leuk verhaal van. Dat hele verhaal (de campaign) bestrijkt vaak meerdere sessies en kan zoals in dit geval, wanneer je maar één tot twee keer per maand bij elkaar komt, rustig een jaar of twee duren.

Nou, genoeg moeilijke uitleg. Hieronder een impressie van hoe de tafel er dan een beetje uitziet: een kaart waarop de omgeving getekend kan worden, poppetjes voor de spelers en de slechteriken, een papier waarop alle eigenschappen van je personage staan, de verschillende dobbelstenen om mee te rollen en een boekje om de aanwijzingen en de verhaallijn bij te houden.

260322 01

Als we een paar uur lang lekker hebben geavonturierd (nieuw Scrabblewoord) en van een heerlijke tostilunch hebben genoten, moet Shannon helaas aan het werk (iemand moet toch centjes verdienen 😉 ) en lopen wij nog even de kermis van Almere op. Nou ja, kermis… Heel veel stelt het niet voor, maar met elkaar hebben we veel plezier. Vooral de muntschuifautomaten moeten natuurlijk even uitgetest worden, evenals het Funhouse.

260322 02 260322 03 260322 04

Sean, let jij ondertussen op de tassen?

260322 05

Nou gaat zo’n Funhouse op zich nog wel (al snap ik niet dat er niet meer mensen zijn die hier met blessures uitkomen), maar niemand die even waarschuwt dat er ook rollers zijn die onder je voeten wegrollen als je net een leuke foto wilt maken hè…

260322 06

Nou, dat ging net goed! Zie je die doodsangst? Met knikkende knietjes en zwabberende beentjes sta ik even later weer beneden en besluiten we dat het na een potje ballen gooien wel mooi geweest is met die kermis. Op naar restaurant Breed, waar we om 17:30 gereserveerd hebben. Ondertussen krijgen we van Tamara trouwens nog een foto waaruit blijkt dat ook zij zich vandaag prima vermaakt. Gelukkig maar!

260322 07

We zijn ietwat aan de vroege kant als we bij Breed aankomen, maar dat is geen probleem, want ze hebben plek genoeg. Dat mag ook wel, want dit soort all-you-can-eat-vreetschuren zijn altijd erg in trek.

260322 08

In een kleine twee uur tijd beginnen we met een rondje sushi, gevolgd door een bordje chinees, een lichte wokmaaltijd en als afsluiter wat hapjes van het toetjesbuffet. Erg hoogstaand is het natuurlijk allemaal niet, maar we hebben goed gezelschap en hebben zeker geen honger meer als we twee uur later weer terug naar huis lopen.

260322 09 260322 10 260322 11

Daar aangekomen, moet er natuurlijk eerst even gespeeld worden met de slijmerige, glitterige unicorn-drek die Denise gewonnen heeft op de kermis. Het brengt nostalgische herinneringen naar boven aan de Flubber waarmee we in onze kindertijd speelden (zegt opoe 😉 ) en we hebben dan ook de grootste lol!

260322 12 260322 13

Wanneer we de slijmerige substantie weer terug in het potje hebben weten te vrotten, sluiten we de avond af met een paar rondjes Jackbox Games! Voor degenen die dat niet kennen: dat zijn een soort party games die je op de tv kunt spelen en waarbij iedereen met zijn mobiel inlogt om antwoorden te geven die (bij de meeste spellen) zo lomp mogelijk moeten zijn. De spelers krijgen na het invoeren de antwoorden te zien en stemmen dan op de dingen die zij het grappigst vinden. Hoe lomper jouw antwoord, hoe meer kans op hoge punten. Heerlijke spelletje dus voor een avondje foute humor zonder grenzen!

260322 14

Als we een uurtje later genoeg gelachen hebben, is het tijd om weer huiswaarts te keren. Met mijn favoriete Disney podcast D-Tales op de boxjes vliegt de tijd voorbij en ben ik nog mooi op tijd terug om Tamara nog even een fijne werknacht te wensen voordat ze de deur uit gaat, waarna ik onder het zachte gesnor van twee tevreden katten aan de keukentafel het verslag maak. Hopelijk vonden jullie het weer leuk om te lezen (laat het vooral weten), en tot de volgende keer!

1. Shannon:
    27 maart 2022
    Aaaaah wat leuk! Jammer dat ik het laatste deel heb gemist, maar vond het heel gezellig dat je bij ons was en hoorde van Sean al dat hij spierpijn in zijn buik heeft van het lachen haha. Tot de volgende sessie!
  2. Martin en Tamara:
    27 maart 2022
    Haha ja het was supergezellig en we hebben enorm gelachen! Snel overdoen en dan met zijn allen 😜😘
  3. Erna:
    27 maart 2022
    Weer een leuke dag. Een spel spelen wat jaren duurt haha en dat moet iedereen ook nog een paar keer per maand kunnen. Knap hoor. Dan
    Moet het wel heeeeeel leuk zijn.
    Dat met de tv lijkt me leuk. Nog nooit gehoord. Heb je info voor mij?
  4. Martin en Tamara:
    27 maart 2022
    Ja hoor, op https://www.jackboxgames.com/ kan je meer vinden! 😁
  5. Judith:
    27 maart 2022
    Dungeons and dragons echt nog nooit van gehoord maar ziet er ingewikkeld uit. En duuuuuurt wel heel lang. Ik denk dat ik het maar bij levensweg houd 🤣🤣.
    Maarre vind je de fantastic beasts films niet leuk. Ik ben ook Harry Potter fan en mag nog steeds graag de films kijken 😉. En de laatste is vlg mij alweer te zien in de bios leukie.
    Altijd leuk de kermis alleen jammer dat je helemaal leegloopt op de kermis. Maar kortom was wel een gezellige dag. Al moet ik zeggen dat de pose van Tamara me ook erg aanspreekt hahaha. Heerlijk dat zonnetje.
  6. Martin en Tamara:
    27 maart 2022
    Haha echt hè, wat een leven 😜 En jaaa Fantasyic Beasts vind ik ook leuk! Afgelopen week de eerste film weer gekeken met mijn zwager. Binnenkort deel 2 en dan deel 3 in de bios! Maar de "ophef" daaromheen is veel te klein om het forum levendig te houden, jammer genoeg!